Няколко европейски организации, работещи с водород, подписаха споразумения за сътрудничество с японските си колеги по време на посещение в Токио на европейския комисар по енергетиката Кадри Симсон.
В страната на изгряващото слънце справянето с господството на чистите технологии на Китай се превръща в приоритет, предава Euractiv.
ЕС отдавна търси по-тесни връзки с Япония по отношение на водорода. Дискусии между двата икономически гиганта доведоха до широко зелено споразумение през 2021 г. и Меморандум за сътрудничество между ЕС и Япония в областта на водорода в края на 2022 г.
Въз основа на тези предишни обмени, бизнес делегация придружи Симсон на нейното посещение в Япония, за да превърне устните ангажименти в реални споразумения.
„Водородът ще бъде международно търгувана стока и тясното сътрудничество между ЕС и Япония ще бъде от съществено значение за насърчаването на възобновяемия и нисковъглероден водород в световен мащаб“, заяви Симсон.
Улеснявайки сътрудничеството, основните играчи в сектора на водорода в Европа – германският фонд за финансиране H2Global с 5 милиарда евро, лобистката група Hydrogen Europe и водородната банка на ЕС с 3 милиарда евро, както и научноизследователската организация „Clean Hydrogen Joint Undertaking“ с 1 милиард евро – подписаха споразумения с японските си колеги.
Очакванията са ходът да окаже влияние върху глобалната регулаторна надпревара за дефиниране на водорода, нещо, което политиците от ЕС смятат за своя ключова компетентност.
„Европа и Япония бяха първите в световен мащаб и ние трябва заедно да управляваме процеса на определяне на стандарти и схеми за сертифициране“, казва Йорго Чацимаркакис, главен изпълнителен директор на Hydrogen Europe.
Стратегията на Япония за водорода, последно актуализирана през 2023 г., поддържа благоприятен за индустрията компромис по отношение на екологичността на производството.
Предлагат се субсидии за водорода, който отделя до 3,4 kg CO2 на kg, когато се произвежда. Това означава, че водородът, използващ природен газ, получава държавни субсидии, дори ако само 66% от произтичащите въглеродни емисии са уловени.
„Можем да научим много от японския прагматизъм“, добавя Чацимаркакис.
По-съществено индустриално споразумение между Kawasaki Heavy Industry и Daimler Trucks от ЕС (и двете компании виждат основна роля на водорода в тежкотоварните камиони) беше обявено по подобен начин от Комисията, но все още не е подписано.
„Двете компании съвместно проучват създаването и оптимизирането на части от веригата за доставки на течен водород“, каза говорител на Daimler Truck.
Конкуренцията от Китай
Комисарят по енергетиката Симсон и министърът на икономиката на Япония Кен Сайтони поставиха акцент върху общия конкурент Китай.
„Споделяме дълбока загриженост относно икономическата зависимост от специфични източници на доставка на стратегически стоки. Не приемаме използването на широк набор от непазарни политики и практики, като изкривяващите пазара промишлени субсидии“, се казва в съвместно изявление на двамата.
Това е ясно предупреждение към Китай, който е разследван от ЕС за изкривяване на пазарите на електрически превозни средства. Няколко китайски или свързани с Китай фирми се оттеглиха от търгове, след като бяха обект на разследване на ЕК за субсидии.