Миналата седмица Франция официално забрани вътрешните полети, когато има пътуване с влак за по-малко от 2 часа и половина по същия маршрут. Множество френски министри и президентът Еманюел Макрон побързаха да популяризират новината, като казаха, че са в челните редици на амбициозната политика за изменение на климата, съобщава Euronews Green.
Ангажирах се с това. Ние сме първите, които го направиха“, написа в Twitter френският президент Еманщел Макрон, добавяйки снимка, на която пише със зелено мастило „Обещанието е спазено“.
Забраната ще важи най-малко три години, след което френското правителство ще разгледа въздействието ѝ, преди да предприеме нови стъпки.
Все още във Франция има поне пет вътрешни полети от парижкото летище Шарл дьо Гол до Лион, въпреки че има влакове практически на всеки час по същия маршрут и пътуването отнема само два часа, пише Euronews.
Забраната важи само за три полета
В момента забраната важи само за три маршрута, работещи от парижкото летище Орли: полети до Бордо, Лион и Нант. Освен това ситният шрифт разкрива изключения, които означават, че полетите ще могат да продължат да се изпълняват.
Отнема по-малко от два часа и половина, за да стигнете от Париж до Бордо с влак. Но тъй като парижкото летище Шарл де Гол се намира в Роаси, на около 20 километра от Париж, пътуването от врата до врата отнема малко повече от два часа и половина. Поради тази причина летенето от Париж Шарл дьо Гол до Бордо не беше забранено.
Друго изключение: ако по маршрутите няма достатъчно влакове рано сутрин или късно вечер, вътрешните полети не се прекъсват. Това се случи с полета Лион-Париж Шарл дьо Гол, въпреки че влакът отнема само два часа.
Ще помогне ли забраната за намаляване на въглеродните емисии?
Климатичните активисти и организации разкритикуваха френското правителство, което каза, че забраната не стига достатъчно далеч, за да повлияе на въглеродните емисии от авиацията. Европейската авиокомпания Airlines for Europe (A4E) също разкритикува „символичната забрана“ и призова правителствата да подкрепят „реални и смислени решения“ за декарбонизиране на авиацията.
Забраната важи за 5000 полета годишно. Франция има близо 200 000 вътрешни полета годишно, което означава, че 2,5% от полетите са забранени. По данни на френската Генерална дирекция за гражданска авиация тази забрана ще намали само 55 000 тона CO2 годишно – което представлява 2,6% от общите емисии от вътрешни полети във Франция годишно.
Два от забранените маршрути, Париж Орли-Бордо и Париж Орли-Лион, вече бяха затворени от AirFrance през 2020 г. след икономически спад поради пандемията.
Трябва ли да отидем по-далеч? ДА! […] Указът е валиден за 3 години, така че можем да бъдем по-амбициозни, като продължим напред, като увеличим времето за пътуване от 2,5 часа на поне 3 часа в бъдеще“, гарантирайки, че маршрутите на повече полети ще бъдат съкратени в бъдеще”, отвърна на обвиненията в зелено измиване в Twitter френският министър на транспорта Клемент Бон.
Прочетете още: