Европейските страни дадоха окончателно одобрение за най-голямото обновяване на пазара на въглеродни емисии до момента в Европа, което ще направи по-скъпо замърсяването и ще усъвършенства основния инструмент на 27-членния блок за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, съобщава Reuters.
Първата в света голяма система за търговия с въглеродни емисии от 2005 г. принуждава електроцентралите и фабриките да купуват разрешителни, когато отделят CO2, и е намалила емисиите от тези сектори с 43%.
Споразумението за реформиране на въглеродния пазар, което бе договорено миналата година от членовете на ЕС и парламента, цели намаляване на емисиите с 62% до 2030 г. спрямо нивата от 2005 г. След близо две години преговори с ЕС, одобрението на държавите-членки означава, че най-накрая ще има закон, който подкрепя намаляване на емисиите.
Промените бяха подкрепени от 24 от общо 27-те държави в ЕС. Страните, които бяха против, са Полша и Унгария, а Белгия и България се въздържаха. По-рано Полша призова пазарът на въглеродни емисии да бъде спрян или цената да бъде намалена, за да се облекчи тежестта върху индустрията. Според страната политиките на ЕС в областта на климата поставят нереалиситични цели.
Реформата цели увеличаване на разходите за замърсяване за индустриите
Реформата ще увеличи разходите за замърсяване за тежките сектори, включително производство на цимент, авиация и корабоплаване, като същевременно набира милиарди евро чрез продажба на разрешителни за CO2, за да могат националните правителства да инвестират в зелени мерки.
Тежките индустрии ще загубят безплатните разрешителни за CO2, които получават в момента до 2034 г., докато авиокомпаниите ще загубят своите от 2026 г., което ги излага на по-високи разходи за CO2. Емисиите от кораби ще бъдат добавени към схемата от 2024 г.
Цената на въглеродните разрешителни в ЕС
През последните години цената на въглеродните разрешителни в ЕС скочи, стимулирана от очакването на реформите. Разрешителните за въглеродни емисии на ЕС се търгуваха на около 88 евро за тон във вторник, като стойността им се е утроила от началото на 2020 г.
Държавите от ЕС одобриха още плановете за стартиране на нов въглероден пазар в ЕС, обхващащ емисиите от горива, използвани в автомобили и сгради през 2027 г., плюс фонд от 86,7 милиарда евро на ЕС в подкрепа на потребителите, засегнати от разходите.
Страните също така подкрепиха първата в света политика на ЕС за постепенно въвеждане на такса върху вноса на високовъглеродни стоки от 2026 г., насочена към стомана, цимент, алуминий, торове, електричество и водород. Граничният данък върху въглеродните емисии има за цел да постави индустриите в ЕС и чуждестранните конкуренти на еднаква основа, за да се избегне преместването на производителите от ЕС в региони с по-малко строги екологични правила.
Прочетете още: