Десет години след като направи европейския транспорт безплатен, столицата на Естония Талин продължава да се променя и да въвежда правила, които да поддържат имиджа ѝ и на зелена столица, предаде Euronews.
В Талин автобусите все още пътуват по дълги, прави пътища, проектирани в съветско време, когато градът е бил разделен на определени квартали. Маршрутите първоначално били проектирани да прибират работниците от фабриките и определено се нуждаят от преосмисляне. Политиците имат добри идеи как по-добре да обслужват гражданите.
Това, което градът се опитва да направи сега, е концепция за 15-минутен град, която да разнообрази предназначението на кварталите. Създаването на система, в която работните места, жилищата, услугите и развлеченията са смесени, също означава, че трябва да преосмислим цялата мрежа от обществен транспорт“, каза заместник-кметът на градската управа на Талин Владимир Свет, цитиран от Euronews Green.
Градският транспорт в Талин е безплатен от 2013 г.
Политическото решение бе взето, за да помогне за облекчаване на разходите за живот на гражданите. На второ място е мотивацията за по-чиста околна среда, но тъй като все повече градове искат да се декарбонизират по този начин, Талин се превърна в неочакван пионер. Градът бе провъзгласен за Европейска зелена столица през 2023 г.
Жителите на естонската столица са приели идеята, че плащат градските автобуси, трамваи, тролейбуси и вътрешноградски влакове с данъците си. Един транспортен пропуск за зелена карта прави нещата лесни, но не е безусловен успех. Официалните данни показват 6,5% ръст на пътниците през 2013 г., който се запазва с незначителни колебания до 2019 г.
Безплатният градски транспорт не е златен ключ и решение на всичките проблеми”, посочва Свет. “Въпреки че беше “радикална стъпка” да се намали прагът за хората, създаването на привлекателна алтернатива на автомобилите изисква повече работа. Трябва да се помисли и за развитие на мрежата, за пешеходната инфраструктура, свързана с инфраструктурата на обществения транспорт”, допълва той.
Как се променя мрежата за обществения транспорт в Талин?
Градът претърпява редица пътни ремонти, включително за нова трамвайна линия, която ще минава между пристанището, гарата за Rali Baltica – нова високоскоростна железница за Източна Европа – и летището. Очертани са с червена боя нови алеи за нарастващия брой велосипедисти в Талин. Предстои да бъдат пуснати нови транспортни линии, които ще свързват различни градски квартали по между им.
Всички тези промени изискват внимателно разглеждане и анализ на данните. Повечето автобуси и трамваи имат детектори за отчитане на търсенето на различни спирки и активен диалог между градската управа и местните общности.
Едно от най-големите предизвикателства за нас е да създадем по-ефективна мрежа за обществен транспорт, но без да губим хора, които са много свързани. И понякога бих казал дори емоционално свързани с линиите, които са използвали може би повече от 50 години“, добавя Владимир Свет. Не е толкова трудно да начертаеш нови линии на картата. По-трудно е да се създаде система, за която хората вярват, че решенията се вземат в техен интерес”, обощава той.
Като заместник-кмет, отговарящ за градската среда, ключова част от неговата роля е преодоляването на конфликти по пътя към по-силна и по-устойчива система.
Друг интересен факт е, че Естония има втория най-висок дял на леки автомобили, по-стари от 20 години в ЕС (33,2%, след Полша). Правителството планира да въведе данък през следващата година, който ще тласне хората към по-малко замърсяващи коли.
Самоуправляващи се автобуси тръгват по улиците на Талин
Социалната промяна изисква време, но предприемаческият дух на Естония е голям стимулатор. През септември жителите на Талин тестваха безплатен самоуправляващ се автобус, проектиран от компанията за автономни превозни средства Auve Tech OÜ. Идеята за него е да кара жителите до по-отдалечените села, където няма смисъл да пътува по-голям автобус. Превозното средство може да засече 25 метра напред и встрани и пътува с максимална скорост от 20 км/ч.
Основният проблем е с другите участници в движението – груби шофьори и хора, които не знаят как да се справят с автономните превозни средства, или които не са програмирани да бъдат толкова привързани към правилата”, казва Дейвис Сеп, който ръководи операциите в Auve Tech OÜ.
Автобусът е тестван в различни климатични условия по целия свят – от -20C, +30C, от Япония до Близкия Изток.
Екоиновацията, която прави Талин по-удобен за велосипеди
Кристиян Линд е Главен изпълнителен директор и съосновател на Bikeep – компанията, която осигурява сигурен обществен паркинг за велосипеди – отчасти приписва усепха за предприемаческата среда в Естония на своята компания. Инфраструктурата за колоездене в града се разраства през последните няколко години и в резултат на това повече велосипедисти излизат на пътищата.
Машинните инженери са склонни да решават проблеми, като създават машини. Така че това е нашата машина за проблема“, казва той.
“Машината” е елегантна метална ръка, която се захваща плътно върху велосипеда – или по-скоро редица от тях, всички достъпни чрез приложение. Ключът е, че е напълно безплатно за използване от велосипедисти. Местни компании, инвестирали в тази визия за устойчив транспорт, се включиха, за да покрият разходите. Bikeep се изнася и в десетки други страни.
Прочетете още:
Естония – една от най-добрите дестинации за устойчив туризъм