Стокхолм планира да забрани достъпа на дизелови и бензинови автомобили в части от центъра. Началната дата, на която тази мярка влиза в сила, е 1 януари 2025 г. С нея се цели намаляване на замърсяването в централните части на града.
Районът, обхващащ 20 пресечки, на които са разположени финансовият център и основните търговски зони в града, ще е достъпен само за електрически автомобили, както и хибридни камиони. Евентуално разширение на зоната ще бъде направено през първото полугодие на 2025 г., съобщава SVT.
Ако плановете бъдат реализирани, шведската столица ще се превърне в първия град с подобна забрана, след като Париж, Атина и Мадрид ограничиха преминаването на дизелови автомобили през централните си части.
Наскоро властите в Лондон обявиха зони с ниски емисии, за достъп до които притежателите на по-стари автомобили ще трябва да плащат дневна такса.
„Искаме да създадем по-добра среда за живот за хората, които работят и живеят тук“, казва зам.-кметът по транспорт и околна среда на града Ларс Стомгрен.
Дали обаче тази забрана ще доведе до бум в продажбите на електрически автомобили?
Данни на ACEA сочат, че за първите осем месеца на 2023 г. в Швеция са продадени 68 710 нови електрически коли, което представлява 37.78% от всички нови автомобили. Година по-рано този дял е 27.5%.
По-рано през годината от Mobility Sweden понижиха очакванията си за продажбите на нови електрически модели – според тях, те ще заемат 35% от всички нови коли в страната. Предходната прогноза сочеше дял от 40 на сто.
Какво се случва в останалите части на Европа?
През миналия декември в Брюксел беше въведена една от най-строгите рестрикции, която забранява достъпа на чуждестранни автомобили. През новите 10 улици, добавени към предходната зона от 2018 г., днес могат да преминават само коли на полицията, пожарната, спешната помощ таксита, доставчици или автомобили на хора с увреждания.
Окончателната забрана за движение с дизелови коли в Брюксел се очаква през 2030 г., а на бензиновите – пет години по-късно.
През август в Лондон беше представена новата зона с ултраниски нива на замърсяване. Преди месец обаче премиерът Риши Сунак изтегли с 5 години крайния срок за продажбата на нови дизелови и бензинови коли, като той вече е 2035 г.
В Норвегия, където новите електрически коли формират над 80% от всички купени автомобили, планират да представят своята зона с нулеви емисии в центъра на столицата Осло през следващите години. Първоначално тя ще ограничава навлизането в централните части на столицата на камиони от 2025 г., а две години по-късно и на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Четете още: