Устойчивостта играе все по-голяма роля в начина, по който хората пазаруват. Влияе ли това обаче на начина, по който потребителите се отнасят към замразените храни? Ново проучване на най-голямата компания за замразени храни в Европа показва, че отговорът е „да“. Близо половината от европейските потребители (47%) избират замразени хранителни продукти, за да намалят разхищението на храна, според Nomad Foods, собственик на Birds Eye, Findus и други марки за домакинството.
Как замразената храна помага за намаляване на отпадъците?
Според Европейската организация на потребителите почти 59 милиона тона хранителни отпадъци се генерират годишно в ЕС. Замразяването на храната я запазва по-дълго, което означава, че по-малко количество трябва да се изхвърля и купува. Когато храната се разхищава, не се губи само самата храна, но и ресурсите, използвани в производството и транспорта, включително гориво, вода, земя, труд, торове и опаковки. И докато храната се разгражда на депата, тя произвежда метан – мощен парников газ.
„През 2021 и 2022 г. общо хранителните отпадъци са представлявали около 18 милиона тона емисии на парникови газове в Обединеното кралство. Като преразпределим излишните храни на хората и като ги направим по-дълготрайни чрез замразяване, можем да помогнем за намаляване на хранителните отпадъци и свързаните с тях емисии, като същевременно помагаме на нуждаещите се“, казва Бен Ашмор, ръководител на външните работи във FareShare, благотворителна организация, която работи в хранителната индустрия, за да помогне за идентифицирането и преразпределянето на излишните храни.
Има много причини, поради които хората все повече се насочват към фризерите, но първият доклад на Nomad Foods „Замразени във фокус“ показва, че устойчивостта е важен фактор.
„Хладилните камери вече не са просто място за съхранение на храна; те се превръщат в основен фактор за по-ефективен, устойчив и питателен начин на живот“, твърди Стефан Дешемакер, главен изпълнителен директор на компанията със седалище във Великобритания.
Великобритания е лидер по отношение на хранителните отпадъци, според новото проучване, обхващащо 7500 възрастни. Близо 60% от британците предпочитат да купуват замразени храни, тъй като това намалява хранителните отпадъци. Тази цифра е следвана от 50% в Италия, 49% във Франция, 43% в Швеция и 44% в Германия. По-малка, но все пак значителна част от потребителите осъзнават потенциала на замразените храни да допринесат за по-устойчиви хранителни вериги. 15% в Швеция, 7% в Италия, 9% във Великобритания, 8% в Германия и 7% във Франция са съгласни с това твърдение.
„Европейските потребители са все по-наясно с връзката между разхищението на храна и устойчивостта. Замразяването на храна не е просто удобство – то е мощен инструмент за запазване на свежестта, максимално използване на ресурсите и изграждане на по-устойчива хранителна система“, казва Дейвид Петет, ръководител на отдела за устойчивост в Nomad Foods.
Намаляване на консумацията на енергия на фризерите
Проучванията са насочени и към това да направят самия фризер по-екологично пространство, предвид значителното потребление на енергия и свързаните с него емисии от постоянно включените уреди. Стартирала през 2023 г. на COP28, коалицията „Премести се към -15°C“ има за цел да промени веригите за доставки на храни чрез „нулиране на стандартите за температура на замразени храни“.
С участието на големи имена, като корабния гигант Maersk и супермаркетите Iceland и Morrisons, коалицията оспорва общоприетото схващане, че -18°C е правилната температура на фризера. Проучвания показват, че -15°C също е ефикасно ниво и може да осигури значителни икономии на енергия. Едно скорошно изследване на Campden BRI и Nomad Foods установи, че повишаване с 3°C на температурата за съхранение на замразени храни може да намали консумацията на енергия във фризера с 10%, без съществена промяна в повечето продукти.