Страните от ЕС постигнаха споразумения по предложените закони за борба с изменението на климата, като подкрепиха поетапното спиране до 2035 г. на продажбите на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива. Освен това лидерите на ЕС се обединиха и около създаването на фонд, който да предпазва по-бедните граждани от разходите за въглероден диоксид, предаде Reuters.
След повече от 16 часа преговори министрите на околната среда на 27-те държави членки на ЕС постигнаха съгласие за съвместни позиции по пет закона, част от по-широк пакет от мерки за намаляване през това десетилетие на емисиите, които затоплят планетата.
Климатичната криза и нейните последици са ясни и затова политиката е неизбежна”, заяви ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс.
Според него нахлуването в Украйна на най-големия доставчик на газ Русия е подтикнала страните да се откажат от изкопаемите горива по-бързо.
Министрите подкрепиха основните части на пакета, който ЕК предложи за първи път миналото лято, включително закон, изискващ от 2035 г. новите автомобили, продавани в ЕС, да не отделят никакъв въглероден диоксид. Това ще направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, а и на хибриди.
Компромис
България, Румъния, Италия, Словакия, Португалия и други държави настояваха постепенното премахване да бъде отложено за 2040 г. В крайна сметка страните подкрепиха компромис, предложен от Германия – най-големият автомобилен пазар в ЕС – който запазва целта за 2035 г., но Брюксел ще трябва да преразгледа през 2026 г. въпроса дали хибридните превозни средства, или безвъглеродните горива, могат да бъдат включени към целите.
Комисията ще остане отворена за обсъждане на идеи, но днес хибридните автомобили не осигуряват достатъчно намаляване на емисиите, а алтернативните горива са непосилно скъпи”, каза Тимерманс.
Предложенията в областта на климата имат за цел да гарантират, че 27-те страни от ЕС – третият по големина източник на парникови газове в света – ще постигнат целите си за 2030 г. да намалят нетните емисии с 55% спрямо нивата от 1990 г.
Министрите подкрепиха нов пазар на въглеродни емисии в ЕС за налагане на разходи върху замърсяващите горива, използвани в транспорта и сградите, въпреки че ще започне да функционира през 2027 г. – една година по-късно спрямо първоначално планирания срок.
След напрегнати преговори те постигнаха съгласие за създаване на Фонд в размер на 59 млрд. евро, който да предпази гражданите с ниски доходи от разходите по тази политика в периода 2027 – 2032 г.
Министрите също така подкрепиха реформите на сегашната система на ЕС, която принуждава промишлеността и електроцентралите да плащат, когато замърсяват околната среда.