Европейската комисия изготвя планове за освобождаване на полетите на дълги разстояния от правилата за мониторинг на техните емисии, различни от CO2. Това се случва в резултат на засилено лобиране от страна на международните превозвачи, предава Ройтерс.
ЕС разработва планове да изисква от авиокомпаниите да проследяват и докладват приноса си към изменението на климата от януари 2025 г. – не само от въглероден диоксид, но и от сажди, азотни оксиди и водни пари.
Емисиите на авиокомпаниите, различни от CO2, оказват поне толкова важно въздействие върху глобалното затопляне, колкото емисиите на CO2, според органа за авиационна безопасност на ЕС.
Проект на предложение на Комисията за новите правила ще изключи международните полети (определени от ЕС като тези, които заминават или кацат в Европа от неевропейски дестинации) от правилата за разкриване на емисии за две години.
„Такова докладване ще се изисква само по отношение на маршрути, включващи две летища, разположени в Европейското икономическо пространство“, се казва в документа. Уточнено е също така, че полетите от ЕИП до Швейцария или Великобритания също ще бъдат обхванати в регламента.
Обосновка за изключването не е представена. Освобождаването отразява настоящите правила на ЕС, които изискват авиокомпаниите да разкриват и плащат такси за своите емисии на CO2, произведени само от полети в Европа, въпреки че тези правила трябва да бъдат преразгледани през 2026 г.
Реакции
Предложените нови правила разделиха индустрията, като лобистката група Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) поиска изключение за полетите на дълги разстояния, докато нискотарифните европейски превозвачи Ryanair и Easyjet казват, че всички полети – включително международните пътувания на дълги разстояния – трябва да бъдат включени.
От IATA заявиха, че понастоящем не е възможно точно да се наблюдават емисиите на полета, различни от CO2, и че изискванията на ЕС за мониторинг на емисиите трябва да бъдат доброволни и освободени от международни полети.
„Всяко намерение за разширяване на обхвата до международни полети извън ЕС би породило правни опасения“, посочи генералният директор на IATA Уили Уолш в писмо до Европейската комисия през април.