Средните емисии на нови камиони ще трябва да бъдат намалени с 90% до 2040 г. в сравнение с 2019 г., реши Европейският парламент, като прие закон, който ще намали драстично броя на новите дизелови камиони.
Европейският парламент гласува в подкрепа на проектозакон, който ще намали средните въглеродни емисии от новите тежкотоварни превозни средства (HDV) с 45% от 2030 г., 65% от 2035 г. и 90% от 2040 г., предава Euractiv.
Това ще доведе до увеличаване на броя на превозните средства с нулеви емисии, като електрически камиони с батерии и водородни камиони, докато броят на дизеловите камиони ще трябва да бъде драстично намален. През 2023 г. дизеловите камиони все още представляват 96% от всички продажби на нови камиони.
За градските автобуси правилата са още по-строги и включват пълно премахване на новите дизелови превозни средства до 2035 г.
Преходът към камиони и автобуси с нулеви емисии е не само ключов за постигане на нашите климатични цели, но също така и решаващ двигател за по-чист въздух в нашите градове“, заяви главният преговарящ на парламента Бас Айкхаут от Зелените.
Ние предоставяме яснота за една от големите производствени индустрии в Европа и силен стимул за инвестиране в електрификация и водород“, добави той.
Законът беше приет с 341 гласа „за“, 268 „против“ и 14 „въздържал се“.
Какво предстои
Министрите на страните от ЕС все още трябва официално да одобрят проектозакона, неофициалните преговори за който приключиха през януари, преди той да влезе в сила. Очаква се това да стане с мнозинство, след като текстът премина неофициално „пробно гласуване“ сред посланиците на ЕС през февруари.
Преди пробното гласуване германският министър на транспорта Фолкер Висинг заплаши да оттегли подкрепата си за регламента, тъй като той няма да остави достатъчно място за камиони, работещи с алтернативни течни горива, като биогорива или синтетични електронни горива.
Висинг обаче промени позицията си, след като Европейската комисия се ангажира да разработи нова категория камиони, работещи изключително с неутрални по отношение на климата електронни горива, които ще продължат да бъдат разрешени дори след 2040 г.
„Единственият път напред“
Екологичните активисти приветстваха приемането на закона.
Индустрията на камионите, с втория най-голям принос в Европа за емисиите на CO2 от транспорта, е на път да преживее трансформираща промяна“, каза в изявление Фелипе Родригес, директор за тежкотоварни превозни средства в Международния съвет за чист транспорт (ICCT). “Това, което изглеждаше немислимо само преди години, сега е недвусмисленият път напред“, добави той.