Възстановяването на Газа след бомбардировките от Израел ще доведе до екологични разходи от еквивалент на 60 милиона тона CO2, съобщава Евронюз. Безпрецедентното нападение на Израел срещу Газа след атаката на Хамас от 7 октомври, която уби приблизително 1200 израелци, причини широкомащабни смъртни случаи, разселване и унищожаване на инфраструктура в палестинската територия.
Първите четири месеца на конфликта са нанесли щети на инфраструктурата в Газа за 18,5 милиарда долара (17,1 милиарда евро) според Световната банка и ООН, унищожили са до 66 процента от сградите и половината от дърветата на територията и са убили повече от 36 000 палестинци.
До този момент военните действия в Израел са оставили 23 милиона тона развалини, чието разчистване може да отнеме години и което ще изостри допълнително климатичната криза.
Изследване, публикувано в Social Science Research Network, показва, че емисиите от първите 120 дни на войната надвишават годишните емисии на 26 държави и територии. Израел е отговорен за 90 процента от тези емисии. Останалите 10 процента от емисиите идват от горивото и ракетите на Хамас, производството на електроенергия в Газа и транспорта на камиони за доставяне на така необходимата хуманитарна помощ.
Как експертите по климата са изчислили цената на CO2 от конфликта Израел-Газа?
Изследователи от САЩ и Обединеното кралство анализираха емисиите на CO2 в три категории: строителство преди този конфликт, като мрежата от тунели на Хамас и отбраната на Желязната стена на Израел; дейности през първите 120 дни от войната; и реконструкция на инфраструктурата и сградите в Газа.
Смята се, че самата война е генерирала досега между 420 265 и 652 552 тона еквивалент на въглероден диоксид, което е еквивалентно на изгарянето на повече от 1,5 милиона барела петрол. Тази цифра обаче нараства до над 61 милиона тона, когато се включат военното строителство и реконструкция след войната.
Това е повече от годишните емисии на 135 отделни нации – но в момента няма законово задължение за военните да докладват или да бъдат държани отговорни за действията си.
Пропускът в докладването на военните емисии
Въпреки липсата на изчерпателни данни, експертите изчисляват, че военните са отговорни за 5,5 процента от общите годишни глобални въглеродни емисии – повече от гражданската авиация (три процента) и гражданското корабоплаване (два процента) взети заедно.
Но съгласно Парижкото споразумение военните доклади за емисиите към Рамковата конвенция на ООН за изменението на климата (UNFCCC) са доброволни. Според организацията The Military Emissions Gap, само четири държави предоставят данни на UNFCCC.
Няма конкретни данни за емисиите от изгаряне на военно гориво в годишния инвентар на Израел за парникови газове (GHG), представен на UNFCCC, но проучването изчислява, че генерираните от гориво емисии на Израел по време на войната са между 261 800 и 372 480 тона CO2 – приблизително колкото годишните емисии на Соломоновите острови, където покачващото се морско равнище вече отнема от сухоземната територия на държавата.
Въглеродните емисии от бомбите, хвърлени върху Газа от израелските сили между октомври 2023 г. и февруари 2024 г., са еквивалентни на въглеродните емисии от захранването на почти 10 000 домове за една година.
„Военните са освободени от докладване. Сякаш всички живеем в свят, в който емисиите от F-35 не съдържат въглерод и не се броят“, обяснява съавторът на изследването и старши преподавател в университета Queen Mary в Лондон д-р Бенджамин Неймарк.
Каква е въглеродната цена за възстановяването на Газа?
Най-големият резултат от въглеродни емисии, цитиран в анализа, идва от бъдещата реконструкция на Газа – оценени на между 46,8 милиона и 60 милиона тона CO2 – повече от годишните емисии на повече от 135 държави.
Продължаващата офанзива на Израел е повредила или унищожила инфраструктурата на Газа като пътища, пречиствателни станции за вода и отпадни води, единствената електроцентрала в страната, канализационни мрежи и кладенци, заедно с приблизително 200 000 сгради, включително болници, апартаменти и училища.
Преди този конфликт около 25 процента от електроенергията в Газа идваше от слънчеви панели. Тъй като по-голямата част от този слънчев капацитет е повреден или унищожен, Газа сега разчита на захранвани с дизел генератори за електричество – генерирайки 58 000 тона CO2.
Горната оценка на въглерода в проучването за всички дейности преди и след войната е сравнима с изгарянето на 31 000 килотона въглища, достатъчно за захранване на 15,8 електроцентрали за една година.
Въглеродни разходи дори преди конфликта
Анализът също така изследва въглеродния отпечатък на свързаната с войната инфраструктура, построена преди последния конфликт:
- В Газа – 500-километровата мрежа на Хамас от бетонни и стоманени подземни тунели, използвани за съхранение и транспортиране на оръжия, за обучение на бойци и задържане на израелските заложници.
- В Израел – 65-километровата, висока шест метра Желязна стена от метални огради, бетонни бариери, бодлива тел и камери, която беше пробита от Хамас на 7 октомври – нападението, което инициира този последен конфликт.
Заедно тези укрепления представляват между 448 832 и 790 387 тона CO2 – повече от годишните емисии на Пуерто Рико, карибската територия, опустошена от урагани, причинени от климатичната криза.
„Войната и милитаризмът са критично предизвикателство за постигане на климатична справедливост, но все още се считат за проблемна ниша в по-широката вселена от приоритети за декарбонизация. Чрез количественото определяне на тези емисии се надяваме, че застъпниците на климата могат да получат по-добра оценка за значението на борбата с войната, милитаризма и геноцида“, казва д-р Патрик Бигър, изследователски директор в Climate and Community Project и съавтор на изследването.
Авторите заключават, че тяхната работа има за цел да привлече вниманието към въздействието на войната върху климата, но не и да отклони вниманието от хуманитарната криза, породена от конфликта.
„Цената на въглерода, последиците за околната среда и хуманитарната катастрофа са взаимосвързани“, предупреждават те.