Европейската комисия обяви план за удължаване на периода на съответствие за целите за емисии на CO2 от една година на три, като дава на производителите на автомобили повече време да изпълнят строгите разпоредби и да избегнат големи глоби, предава esgnews.com. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен потвърди предложението, като подчерта, че „целите остават същите, но удълженият график осигурява „повече глътка въздух за индустрията“.
Промяната в политиката
Регламентите на ЕС за чиста мобилност, приети през 2023 г., изискват 100% намаление на емисиите на CO2 от нови автомобили и микробуси до 2035 г. Първоначално индустрията трябваше да изпълнява годишно постепенни цели, като се започне от 2025 г. Заради забавящото се търсене на електромобили и конкуренцията от страна на САЩ и Китай, европейските производители на автомобили усилено лобираха за облекчение, позовавайки се на потенциалните санкции за милиарди евро.
Лидерите в индустрията, включително изпълнителният директор на Volkswagen Оливър Блуме, приветстваха промяната като „прагматичен подход“, който позволява на производителите да увеличат производството на EV с по-голяма гъвкавост. Renault повтори това мнение, отбелязвайки, че този ход помага да се балансират целите за емисиите с пазарните реалности.
Реакции
Докато производителите на автомобили видяха решението като спасителен пояс, екологичните групи и някои политици го критикуваха. Изпълнителният директор на Transport & Environment Уилям Тодс твърди, че този ход е пречка:
„Ключът към конкурентоспособността е да произвеждаме електромобили на цена, която масовите потребители желаят. Отлагането на този процес в Европа не увеличава конкурентоспособността.“
BEUC, европейска група за защита на потребителите, нарече отлагането „достойно за дълбоко съжаление“, предупреждавайки, че то може да забави пускането на достъпни електромобили.
Какво следва?
Фон дер Лайен също подчерта, че се разглеждат и допълнителни корекции на политиката, включително „пълна технологична неутралност“ – което предполага потенциално преминаване от подход само за EV към включване на електронни горива и други алтернативи. ЕС също така проучва директна подкрепа за европейските производители на батерии и нови изисквания за съдържанието на батерийни клетки и компоненти за EV, за да подпомогне регионалните вериги за доставки. Предложението изисква одобрение от правителствата на ЕС и Европейския парламент. Междувременно производителите на автомобили трябва да продължат да се ориентират в развиващия се регулаторен пейзаж, като същевременно увеличават производството на електромобили, за да останат конкурентоспособни.