Френският мозъчен тръст EdEn издаде своите препоръки за следващия мандат на ЕС (2024-2029 г.). Групата подчертава необходимостта от европейска индустриална стратегия, която е правилно насочена към климата и икономиката, а не към набор от цели, предава Euractiv.
Наследството на настоящата Европейска комисия със сигурност ще бъде Зелената сделка, поредица от политически инициативи, насочени към поставяне на ЕС27 на път към постигане на климатична неутралност до 2050 г. След европейските избори през юни нов набор от политици ще поеме поста от настоящите комисари и членове на Европейския парламент.
Според EdEn, организация, специализирана в индустриалната политика, това подновяване е възможност, която не бива да се пропуска, за да се постигнат климатичните и индустриалните цели на Европа за 2030 г. Мозъчният тръст публикува доклад, озаглавен „Подготвени за цел 55… какво следва?“, насочен към бъдещите лица, вземащи решения. Документът съдържа 35 препоръки, разделени в девет ключови области и два приоритета: ефективно намаляване на емисиите на парникови газове (ПГ) и повторна индустриализация на ЕС до 2030 г.
Намаляване на емисиите, без догматизъм
Първият императив сега е да се предприемат действия“, се казва в доклада. “Това означава да се сложи край на спора между ядрената и възобновяемата енергия и да се премине от директива за възобновяеми енергийни източници към директива за ниски въглеродни емисии“, твърди Жан-Пиер Ое, председател на научния, икономически, екологичен и социален комитет на EdEn.
През декември група от 11 държави членки, водени от Франция, вече изразиха подобни възгледи в писмо до Европейската комисия.
ЕС остана твърде дълго в коловоза, заложен в договорите – спестяване на енергия и нова енергия. Сега обаче „принципът „първо намаляване на емисиите“ трябва да ръководи действията“, обяснява Ое.
С други думи, следващият законодателен мандат не трябва да отделя твърде много време за дискусии относно целта за 2040 г. Вместо това трябва да действа за постигане на целите, определени за 2030 г., т.е. намаляване с 55% на емисиите на парникови газове в сравнение с нивата от 1990 г.
Във вторник (6 февруари) Комисията разкри своята препоръка за бъдещата цел на ЕС за климата до 2040 г.: 90% нетно намаление на емисиите на парникови газове в сравнение с 1990 г.
Но една нова цел може да „подхрани обществената умора, ако реиндустриализацията и промените в поведението не следват тези цели“, предупреди Сесил Куле, ръководител по европейските въпроси в EdEn.
Без да призоваваме за регулаторна пауза, както направи френският президент Еманюел Макрон, не трябва да позволяваме да се развие разделение между, от една страна, амбициозните цели на публичните органи и, от друга, целите, които индустрията може постигне“, добави Ое.
На първо място индустрията
Според EdEn следващият мандат на ЕС трябва да се съсредоточи върху индустрията, гръбнакът на европейската декарбонизация.
Това ще включва създаване на пилотни проекти и създаване на рамка и ясна стратегия с цели по отношение на автономията за създаване на сектор“, обясни Куле.
За да постигнем това, трябва да знаем за наличността на ресурси и, както например при устойчивите авиационни горива, трябва да предвидим търсенето“, добавя Ое.
Във вторник законодателите на ЕС – Европейският парламент, Съветът и Комисията – постигнаха споразумение относно Закона за индустрията с нулеви нетни емисии (NZIA), предназначен да улесни разгръщането на по-чиста индустрия в Европа.
Нещо хубаво, но само първа стъпка след години, през които възможността за обща индустриална стратегия беше замитана под килима от институциите на ЕС“, коментира Куле.
Както Ое посочва, средствата все още трябва да бъдат разпределени специално за европейска индустриална стратегия, което не е случаят с NZIA или дори с останалите налични пари от плана на ЕС за възстановяване от пандемията.
Електрификация
Подобно на други сектори, индустрията ще се нуждае от повече електроенергия, тъй като електрификацията на енергийния микс е предпоставка за декарбонизация“, се посочва в доклада.
Все повече и повече приложения и сектори ще бъдат електрифицирани, като строителството и внедряването на термопомпи, за което EdEn спешно призовава.
Въвеждането на цели за внедряване, като забраната за нови бензинови превозни средства от 2035 г., може да даде пример, така че в крайна сметка държавите-членки да могат да се откажат от изкопаемите горива в строителния сектор до 2040 г.“, смята Ое.
Той призова и за повишено внимание, когато става дума за обновяване на сгради.
Преминаването веднага към цялостно обновяване не е реалистично, докато прегледът на начина, по който се изчисляват диагностиката на енергийните характеристики би бил повече от необходим“, заяви Ое.
Електрически пътища за тежкотоварни автомобили
В транспортния сектор предизвикателството е да се гарантира въвеждането на надеждна и стабилна система за презареждане на електрически превозни средства и да се започне политика за електрификация на тежкотоварните превозни средства.
Решения, различни от електрификация за тежкотоварни превозни средства, няма да бъдат достатъчни в дългосрочен план. Водородът, например, остава твърде скъп, за да започне масова декарбонизация на сектора“, казва Ое.
Мозъчният тръст също предполага, че електрификацията ще проправи пътя за въвеждането на „електрически пътища“ за пътувания на дълги разстояния.
Това не е научна фантастика. От гледна точка на технологиите няма фундаментални пречки, но има практически такива“, добавя Ое, който е инженер.
Мозъчният тръст предупреждава, че прилагането на всички тези аспекти ще трябва да бъде ефективно, тъй като преходът вероятно ще струва колосалните 1000 милиарда евро годишно.
Също така ще бъде жизненоважно да се осигури справедливо преразпределение на социалните фондове, свързани с политиките в областта на климата, като пазара на въглеродни емисии, се заключава в доклада на групата.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/