Реалните емисии на CO2 от повечето автомобили по пътищата на ЕС са същите като преди 12 години, въпреки целите за намаляване, определени през 2010 г. за новорегистрираните превозни средства. Това излага на опасност зелената програма на Европа, заявиха от Европейската сметна палата (ECA), съобщава Reuters.
В свое изявление ECA посочва, че през 2010 г. производителите на автомобили са използвали вратички в изискванията, за да получат намалени емисии в лабораторията, добавяйки разликата с реалните емисии – тоест когато превозните средства действително се движат по пътя – и тя е “огромна”.
В резултат на това и след скандала „Дизелгейт“ – когато Volkswagen призна през 2015 г., че е оборудвал 11 милиона автомобила по света със софтуер, който подвежда тестовете за дизелови емисии – нов лабораторен цикъл на изпитване, отразяващ действителните условия на шофиране по-добрe, стана задължителен през септември 2017 г.
Това ефективно намали (но не елиминира) разликата между лабораторните и реалните емисии. Реалните емисии от конвенционалните автомобили – които все още представляват близо три четвърти от регистрациите на нови превозни средства – не са намалели“, твърдят одиторите.
Намялване на емисиите от парникови газове
Европейската комисия е готова да препоръча на ЕС да намали своите нетни емисии на парникови газове с 90% до 2040 г. спрямо нивата от 1990 г., за да гарантира, че блокът може да достигне нетни нулеви емисии десетилетие по-късно, казаха източници, запознати с въпроса, пред Ройтерс.
Зелената революция в ЕС може да се случи само ако има много по-малко замърсяващи превозни средства, но предизвикателството е огромно. Истинско и осезаемо намаляване на емисиите на CO2 от автомобилите няма да се случи, докато преобладават двигателите с вътрешно горене, но в същото време електрифицирането на автомобилния парк на ЕС е важно начинание“, казва Пиетро Русо, членът на ЕСП, който ръководи одита, цитиран в изявление.
CO2 от транспортния сектор продължава да расте
Докато ЕС успя да намали емисиите на парникови газове в много области през последните 30 години, CO2 от транспортния сектор продължава да расте. През 2021 г. той представлява 23% от общите емисии на парникови газове в ЕС, като леките автомобили са отговорни за повече от половината от тази цифра. По-конкретно, през последните 10 години емисиите са останали постоянни за дизеловите автомобили, докато незначително са намалели за бензиновите автомобили (-4,6%), посочват от ECA.
Реалните емисии на хибридните автомобили също са много по-високи от записаните в лабораторията, казват от ECA, добавяйки, че ще има корекция, за да се коригира това, но едва от 2025 г.
Дотогава plug-in хибридите ще продължат да се третират като превозни средства с ниски емисии в полза на производителите на автомобили“, казаха одиторите от ЕС.
Според тях само електрически превозни средства, чиито продажби скочиха от една на всеки 100 нови регистрации на автомобили през 2018 г. до почти една на всеки седем през 2022 г., са довели до намаляването на средните реални емисии на CO2, наблюдавани напоследък. Но одиторите посочват препятствията пред всяко по-нататъшно ускоряване на навлизането на електрически превозни средства, независимо дали става въпрос за достатъчен достъп до суровини за изграждане на достатъчно батерии или достъпна цена на автомобилите, което може да накара потребителите да задържат старите си замърсяващи превозни средства за по-дълго време.
Според Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), леките автомобили в Европейския съюз са на средна възраст 12 години, като Гърция и Естония имат най-старите автомобилни паркове в региона, с превозни средства на почти 17 години, а Люксембург е с най-новият парк (7,6 години).