Италианският климатолог д-р Джанлука Грималда изчислява, че ако предприеме следващото си пътуване по „бавния начин“, ще спести около 4,5 метрични тона въглеродни емисии. Одисеята от Кил в Германия до южната част на Тихия океан без полет не е лесно изпитание – изисква лодки, влакове, автобуси, таксита, споделени коли и полицейски ескорт през Пакистан. Но д-р Джанлука Грималда вярва, че пътуването по този начин е правилният избор – дори ако това в крайна сметка му струва работата.
Бавното пътуване на Грималда до Бука, провинция Бугенвил, Папуа Нова Гвинея, му отне около 35 дни.
След половингодишно изследване на въздействието на изменението на климата върху общностите в Бугенвил, неговото пътуване обратно трябваше да бъде подобна мисия, отнемаща два месеца.
Но изследователят казва, че е бил изправен пред дилема, когато неговият работодател, Институтът за световна икономика в Кил, му е дал ултиматум за завръщането му.
Казаха, че или трябва да се върна след пет дни, което означава, че трябва да се кача на самолет след три дни, или че ще бъда уволнен“, казва той пред Euronews.
Работодателят на д-р Грималда е подкрепял предишни пътувания
Грималда казва, че се е сблъсквал с неочаквани забавяния от около седем седмици по време на изследването си и признава, че е можел да съобщи по-добре какво се случва.
Подозирам, че моето участие в гражданското неподчинение в някои протести, свързани с климата миналата година, може би също е фактор за позицията на моя работодател“, добавя изследователят, който е член на Scientist Rebellion.
Day 1: After yet another day of delay,we set off on 16th Oct (we were meant to leave on the 8th,but I don’t mind, I’m just so grateful to Mike,owner of Kute shipping,to let me on board his cargo ship).I’m jobless but convinced I did the right thing in standing by my principles.8/ pic.twitter.com/9qRC2JL9N1
— dr. gianluca grimalda (@GGrimalda) October 19, 2023
Той се присъедини към няколко протеста миналата година, по време на които залепи ръката си за пода на музей на Фолксваген в Германия и участва в блокада на частно летище в Италия по време на почивка там.
Говорител на Института за световна икономика в Кил, институт с нестопанска цел за икономически изследвания и мозъчен тръст, каза пред Euronews, че организацията не коментира личните въпроси на своите служители.
Институтът също така е подкрепил д-р Грималда при по-ранно бавно пътуване до Папуа Нова Гвинея.
Когато се пътува по работа, Институтът подкрепя своите служители да го правят по щадящ климата начин. Ангажирани сме да правим пътувания без самолет на територията на Германия и други страни от ЕС, когато това е възможно. Ако е необходимо пътуване със самолет, ние предоставяме компенсация за CO2“, заяви говорител на Института.
Защо д-р Джанлука Грималда реши да не лети?
През последното десетилетие Грималда избягва да лети със самолет. Той изчислява, че неговото бавно пътуване от 27 000 км обратно до Кил ще отдели 10 пъти по-малко CO2 еквиваленти, отколкото ако пътуваше със самолет, спестявайки приблизително 4,5 метрични тона емисии.
Изследователят също обеща на общностите, с които разговаря по време на работата си на терен, че ще направи всичко възможно, за да ограничи въздействието си върху планетата.
С изменението на климата всички крайбрежни общности, които посетихме, вече имаха поне един опит с преместване във вътрешността на страната поради покачването на морското равнище. Много планински общности изпитват недостиг на храна, защото периодът на суша продължава по-дълго от обикновено“, обяснява той.
What spurs me to #StayGrounded is also the promise I made to 1000s Bougainvilleans in my talks that I’ll minimize my CO2 emissions on my journey to Europe.White men(as we’re called here)are often referred to as giaman(=liars,fraudsters).I don’t want to giaman. #RefuseToFly 137/ pic.twitter.com/MJhehAtb9C
— dr. gianluca grimalda (@GGrimalda) October 1, 2023
Тези периоди на суша идват всяка година и преди са продължавали три седмици. Сега те могат да бъдат до шест седмици.
Няма да се откажа от принципите си, дори това да струва работата ми. Искам да пусна посланието, че сме, не искам да кажа отчаяни, но наистина сме в беда, когато става въпрос за изменението на климата. Тъй като екосистемите се сриват пред очите ни, не можем да продължим да работим както обикновено”, казва Грималда.
Как се планира бавно пътуване от 27 000 км?
Грималда не очаква всички да пътуват като него, въпреки че подозира, че някои изследователи вероятно биха го направили. Той признава, че организирането на такъв сложен маршрут не е никак лесно.
Това наистина изисква известна подготовка, особено за визите“, обяснява той.
Други пътуващи по „бавния начин“ споделят знанията си онлайн, което помага в процеса, а въвеждането на цифрова документация го улесни много през последните години.
Първият път, когато пътувах, взех Транссибирския експрес от Москва до Пекин и нямаше електронен билет. Така че трябваше да отида до офис в покрайнините на Москва, за да си взема хартиения билет“, спомня си Грималда.
Технологичният напредък също означава, че той все още може да работи, докато пътува. Дори когато е на товарни кораби, той има достъп до интернет.
Работата е там, че наистина няма нищо, което трябва да правя в Кил и което да не мога да свърша, докато пътувам“, обяснява Грималда.
Хората също са споделили своя опит с изменението на климата по пътя му дори в най-неочаквани ситуации. Докато го ескортираха, полицията в Пакистан му показва своите видеоклипове от смъртоносните наводнения, които опустошиха страната миналата година.
Връзките, които създава с лидерите на местната общност в Бугенвил, му помагат да се качи на товарен кораб на първия етап от обратното му пътуване.
Просто исках може би да вдъхновя хората да направят нещо извън утъпкания път или да мислят нетрадиционно. По някакъв начин искам да вдъхновя хората да направят нещо, което върви в посока на по-устойчив начин на живот“, заключава Грималда.
Прочетете още:
Устойчив транспорт: Франция качва футболните си суперзвезди на влак