Легендарната бутилка на Coca-Cola, заедно с други дизайнерски флакони за уиски или парфюм, може в крайна сметка да бъдат изтласкани от европейския пазар, съгласно проектоправилата на ЕС за насърчаване на опаковки за многократна употреба – ход, който предизвиква безпокойство в индустрията за напитки, съобщава Euractiv.
В момента в Брюксел се обсъждат нови общоевропейски правила за опаковки като част от предложения от Европейската комисия Регламент за опаковките и отпадъците от опаковки (PPWR), представен преди година.
Законът бе гласуван във вторник (24 октомври) в Комисията по околна среда на Европейския парламент, отбелязвайки първата стъпка в процедурата, преди пълният състав да приеме позицията си през ноември.
Това ще постави началото на трудни преговори с държавите-членки на ЕС за финализиране на закона навреме за европейските избори през юни.
Опасенията на индустрията
Но индустриалните групи се опасяват, че законът рискува да наруши защитата на правата на интелектуална собственост, когато става въпрос за специални опаковки като маркови бутилки за напитки. Рискът е опакованите продукти да започнат да изглеждат по същия начин.
Креативният дизайн и емблематичните форми постепенно ще изчезнат и търговската стойност ще бъде пропиляна, защото марките вече не могат да се открояват една от друга на рафтовете“, казват от FEVE, търговска асоциация, представляваща производителите на стъклени бутилки.
Въпреки че производителите на стъклени опаковки признаха усилията на членовете на ЕП да признаят патентованите дизайни на опаковки „до известна степен“, те казаха, че законът, гласуван във вторник, „не отговаря“ на техните очаквания.
Страхуваме се, че това ще доведе до стандартизирано опаковане и постепенно отпадане на диференциацията на марката. Вярваме, че тази мярка ограничава креативния дизайн и емблематичните форми на бутилките“, каза Аделин Фарели, генерален секретар на FEVE.
Критерии
Изискванията към дизайна на опаковките понастоящем са посочени в член 9 от директивата за отпадъците от опаковки, който изисква теглото и обемът на опаковката да бъдат сведени до минимум. Редица „критерии за ефективност“, изброени в приложение IV, могат да бъдат използвани от марките, за да оправдаят по-тежки опаковки въз основа на критерии като защита на продукта, логистика или безопасност на потребителите.
Комисията обаче предложи да заличи критериите за „приемане от потребителите“ и „маркетинг и представяне на продукта“ от приетия списък с критерии за ефективност, когато внесе актуализирания си закон за опаковките миналата година.
Тези заличавания бяха потвърдени при гласуването в парламента тази седмица, което означава, че емблематични стъклени бутилки като известната бутилка Coca-Cola може в крайна сметка да бъдат премахнати от пазара на ЕС, казаха източници от индустрията.
Да, емблематичната бутилка Coca-Cola определено е изложена на риск, както и много други емблематични бутилки за парфюмерия, храни, спиртни напитки“, каза източник от индустрията, който поиска да остане неназован.
Представителството на Coca-Cola в ЕС в Брюксел засега отказа да коментира казуса, заявявайки, че проучва последиците от гласуването.
Прочетете още:
Coca-Cola засилва пилотните проекти за опаковки за многократна употреба