Комисията по околна среда на Европейския парламент гласува в подкрепа на целите на Комисията за намаляване на въглеродния отпечатък на тежкотоварните превозни средства (HDV), което почти сигурно означава, че чистите камиони ще съставляват по-голямата част от новите тежкотоварни автомобили след 2040 г.
Комитетът подкрепи предложените от Комисията цели за 45% намаление на емисиите на CO2 за периода 2030-2034 г. и 90% намаление от 2040 г. Законодателите обаче надхвърлиха предложението на Комисията за периода 2035-2039 г., като промениха цифрата на 70% от 65%.
Ако позицията на комисията получи зелена светлина от парламента като цяло на пленарно заседание на 21 или 22 ноември, е много вероятно целта от 90% до 2040 г. да стане закон, тъй като цифрата беше одобрена по подобен начин от държавите-членки, пише Euractiv.
Тъй като автомобилният парк трябва да изпълни тези цели, това би означавало, че по-голямата част от превозните средства, продадени след 2040 г., ще имат нулеви емисии, като например задвижваните с водород и електрически превозни средства. Въпреки че все още ще бъде възможно да се произвеждат някои превозни средства с двигатели с вътрешно горене, те ще представляват малка част от общия брой на новите HDV.
Според данни на индустрията, за да се постигне намаление на CO2 от 45% до 2030 г., повече от 400 000 камиона с нулеви емисии ще трябва да бъдат по пътищата.
Професионалните превозни средства също ще бъдат обект на целите за намаляване на въглеродните емисии
Съгласно позицията на комисията, така наречените „професионални превозни средства“, като камиони за боклук, бетонобъркачки и малки градски камиони, също ще бъдат обект на целите за намаляване на въглеродните емисии, в опит да се подобри качеството на въздуха в градовете.
Членовете на ЕП също така искат всички новорегистрирани градски автобуси да преминат към нулеви емисии от 2030 г. Това вероятно ще бъде източник на конфликт в преговорите със Съвета, който иска да отложи въвеждането на мандата за градски автобуси с нулеви емисии до 2035 г.
Законодателите от парламента обаче добавиха възможността държавите-членки да поискат изключение до 2035 г. за междуградските автобуси, задвижвани с биометан.
По настояване на консервативни законодатели докладът включва изискване към Комисията да оцени възможността за разработване на методология за отчитане на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл за нови тежкотоварни автомобили до 2031 г.
Докладът също така посочва, че производителите на камиони трябва да подобрят емисиите на ремаркетата на камиони с 12,5% през 2030 г.
Преходът към камиони и автобуси с нулеви емисии е не само от ключово значение за постигане на нашите климатични цели, но и решаващ двигател за по-чист въздух в нашите градове. Ние предоставяме яснота за една от големите производствени индустрии в Европа и ясен стимул за инвестиране в електрификация и водород“, каза докладчикът на Зелените Бас Айкхаут.
Докладът беше приет с 48 гласа „за“, 36 „против“ и един „въздържал се“.
Липсва въглеродният корекционен фактор
Въпреки силния натиск от горивната промишленост, Комитетът по околна среда не включи така наречения „Въглероден корекционен фактор“ (CCF) в своята позиция. Съгласно CCF количеството възобновяеми течни горива, като биогорива и електронни горива, в цялостния микс от бензин и дизел ще се отчита към целите за намаляване на CO2, като де факто намалява целите, които производителите трябва да постигнат.
Поддръжниците на идеята казват, че това би отразявало по-добре приноса на алтернативните горива за смекчаване на климата, посочвайки, че миксът от горива на ЕС не е 100% от изкопаеми горива. Зелените активисти обаче се противопоставиха на CCF, твърдейки, че това е средство за увеличаване на броя на дизеловите камиони, които могат да бъдат продадени.
По подобен начин министрите на околната среда не включиха CCF в своята позиция, но поискаха от Комисията да проучи възможния принос на CCF по време на прегледа на закона през 2027 г.
Законодателите отново отхвърлиха опитите на петролната индустрия да смекчи климатичните цели за камиони. Вратичка за биогоривата и електронните горива ще гарантира, че възможно най-много камиони, задвижвани от изкопаеми горива, ще навлязат в действия през следващите десетилетия и ще поддържат търсенето на изкопаеми горива“, каза Федор Унтерлохнер, мениджър товари в зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“.
Реакции
ACEA, търговска асоциация, представляваща производителите на превозни средства, описа целите, подкрепени от Комитета по околна среда, като „прекалено амбициозни“. В изявление ACEA изрази загриженост, че целите „може да изразяват амбиция на хартия, но са непостижими в действителност“.
Членовете на ACEA са направили инвестициите и превозните средства с нулеви емисии са готови, но клиентите също трябва да имат доверието да инвестират. Без да са налице благоприятни условия, производителите ще се борят да постигнат целите и ще бъдат изправени пред санкции, докато съответствието до голяма степен зависи от фактори извън техния пряк контрол“, каза Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.
Сандра Ролинг, директор по транспорта в Climate Group, организация с нестопанска цел, която работи с бизнеса за преминаване към чисти товарни превозни средства, каза, че комисията е трябвало да отиде по-далеч.
Целите за намаляване на емисиите на CO2 с 45% до 2030 г. и 70% до 2035 г. са стъпка в правилната посока – но бизнесите призоваха за много по-амбициозни цели и пълно спиране на камионите, задвижвани с изкопаеми горива, така че това е пропусната възможност“, смята тя.
Прочетете още:
ЕС отхвърли “Зелен басейн” за промишлените потребители на енергия в Гърция