Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите (CBAM), предложен от Европейския съюз, създава нова търговска бариера за китайския износ, обявиха от подкрепяната от държавата Стоманена асоциация на Китай, призовавайки за повече разговори с блока за справяне с климатичните проблеми.
През април ЕС одобри първия в света план за налагане на данък върху вноса на високовъглеродни стоки от 2026 г., насочен към вноса на стомана, цимент, алуминий, торове, електричество и водород. Налогът би представлявал голяма пречка за производителите на стомана в Китай, най-големият износител на стомана в света.
Новият режим влезе в пробен етап през октомври, изисквайки от вносителите на стоки в ЕС на този етап само да докладват въглеродните емисии, обхванати в тези продукти. Такса ще се изисква от 2026 г., когато механизмът влезе в пълна сила.
Граничният данък върху въглеродните емисии има за цел да постави индустриите в ЕС и чуждестранните конкуренти на равни начала, за да попречи на производителите от ЕС да се преместят в региони с по-малко строги екологични правила. Това обаче също така ще повиши разходите за стоманени продукти, доставяни до ЕС, отслабвайки ценовата конкурентоспособност на Китай.
Недоволство
Едностранното създаване на CBAM от ЕС по същество е нова търговска бариера, създадена под егидата на нисковъглеродните емисии“, казват от Китайската асоциация за желязо и стомана (CISA).
Коментарите на асоциацията дойдоха в отговор на запитване от Ройтерс, изпратено през септември, преди CBAM да влезе в началната си фаза.
Механизмът не взема предвид различните етапи на развитие в различните страни и противоречи на принципа на “общи, но диференцирани отговорности”. След като други страни предприемат реципрочни и подобни мерки за защита на търговията, за да защитят интересите си, това ще доведе до по-високи търговски разходи и увеличаващи се рискове от търговски търкания”, казват още от CISA.
Схемата вероятно ще увеличи експортните разходи на Китай за стоманени продукти с между 4% и 6%, пресмята Янг Вей, заместник-председател на асоциацията.
Надяваме се, че ЕС ще може внимателно да обмисли разходите и оперативните предизвикателства, поставени пред неговите потребители на стомана надолу по веригата поради промяната в структурата на вноса, и да се ангажира в по-голяма комуникация с всички заинтересовани страни, за да се справим заедно с климатичните предизвикателства“, добави той.
Консултантската компания Wood Mackenzie предупреди през септември, че CBAM вероятно ще повиши значително разходите за внос на стомана от Индия и Китай.
Индия дори обмисля да подаде на жалба до Световната търговска организация относно въглеродния данък на ЕС върху вноса, твърди Ройтерс.
Прочетете още:
ЕС отхвърли “Зелен басейн” за промишлените потребители на енергия в Гърция