Основите на новия завод на BMW Group в Дебрецен, Унгария, са положени. В новото съоръжение ще бъдат инвестирани над 1 млрд. евро и ще започне серийно производство на напълно електрическия Neue Klasse през 2025 г.
„Заводът в Дебрецен ще постави нови стандарти в производството на изключително иновативни превозни средства“, каза членът на Борда на директорите на BMW AG за производството Милан Неделкович на церемонията по полагане на основния камък. „Този завод е най-съвременен по отношение на гъвкавостта, устойчивостта и дигитализацията в цялата автомобилна индустрия.“
BMW Group последователно следва стратегията за печеливш растеж. „Новият завод в Унгария ще играе ключова роля в трансформацията към електрическа мобилност – както за BMW Group, така и за нейната производствена мрежа“, каза Неделкович. „Това е друг важен градивен елемент в нашия капацитет и ще подкрепи нашия дългосрочен растеж на обема“.
Чрез изграждането на допълнителни мощности в Европа, компанията укрепва баланса на производствените обеми между американския, китайския и европейския пазар.
BMW iFACTORY е перфектно изпълнена
BMW Group създава напълно функционален завод за автомобили в Дебрецен, с цех за преси, каросерия, бояджийски цех и монтаж. Построен върху парцел от над 400 хектара северозападно от унгарския град, той ще има капацитет от около 150 000 единици годишно. Инвестицията е за 1 млрд. евро и ще стартира производство само на електрически превозни средства през 2025 г. Дебрецен ще произвежда Neue Klasse, който ще се основава на клъстерната архитектура, разработена специално за изцяло електрически превозни средства.
„Neue Klasse е уникална възможност за нас да преосмислим изцяло автомобилното производство във всяко едно отношение“, каза Милан Неделкович. „В BMW Production нашата стратегическа визия е BMW iFACTORY с нейните три измерения: LEAN. GREEN. и DIGITAL. и ние ще го приложим перфектно в нашия нов завод.“
BMW Group е с ясна цел: Без емисии на CO2 в производството в Дебрецен
BMW Group е поставила ясни цели за устойчивост и производство за новото си съоръжение. „Емисиите въглероден диоксид на произведен автомобил ще бъдат нулеви, което доказва, че с достатъчна решителност и иновативност автомобилното производство наистина може да бъде устойчиво“, казва Неделкович.
Ключов елемент в концепцията за устойчивост на новото съоръжение е пълното отсъствие на изкопаеми горива. „Няма да използваме петрол или природен газ и ще набавяме необходимото електричество единствено от възобновяеми източници“, каза Неделкович.
„Нашият завод в Дебрецен е първият в света, който доставя автомобили без CO2. В резултат на това Дебрецен ще има забележим принос за постигането на 80-процентното намаляване на емисиите на CO2 от производството, към което сме насочени до 2030 г.“
Зелена енергия
Голяма част от необходимата енергия ще бъде генерирана от обширни фотоволтаични системи директно в помещенията на централата. Останалите ще се доставят на регионално ниво от 100% възобновяеми източници. Водят се и проучвания за използването на геотермална енергия. В допълнение, заводът в Дебрецен ще използва иновативни технологии, които все още не съществуват в тази форма на пазара, особено в цеха за боядисване. Тук боята вече няма да се суши с газови пещи. Вместо това в бъдещата производствена система ще бъдат интегрирани нови, електрически задвижвани технологии. „Ние явно сме пионери в това отношение“, добави Неделкович.
Друг ключов елемент в устойчивото производство е последователната кръговост. Където е възможно производствените материали и ресурси ще бъдат използвани повторно. Металните отпадъци и стърготини от фрезоване и пресоване, например, ще бъдат рециклирани за по-нататъшна употреба. Отпадната топлина от охладителните системи ще се подава в затворен контур за отопление на закрити пространства и вода. А интелигентните системи за мониторинг на енергията ще проследяват как точно се използва цялата енергия, ще откриват всякакви отпадъци и ще гарантират, че производството е възможно най-ефективно ресурсно.
Потенциалът за дигитализация
Освен това BMW Group възприема нови подходи към дигитализацията в Дебрецен – включително в момента, в който заводът е построен. Инструментите за цифрово планиране се използват в безпрецедентна степен, за да се проектира виртуално всеки последен детайл от целия производствен процес. Всеки отделен етап на производство се симулира и оптимизира с абсолютна прецизност. По-специално, сътрудничеството с американската компания NVIDIA и използването на съвместно разработения софтуер за планиране Omniverse прави планирането не само по-точно и по-бързо, но и много по-интегрирано – както вътрешно, така и с партньори и доставчици.
„Тази завладяваща технология е революционна. Нашият бъдещ завод в Дебрецен вече произвежда превозни средства Neue Klasse днес – на практика“, казва Милан Неделкович.
Заводът в Дебрецен ще използва и множество инструменти за дигитализация. Приложенията с изкуствен интелект (AI) ще подкрепят осигуряването на качеството по различни начини и ще оптимизират процесите в интелигентна и прогнозна поддръжка. Спектърът от цифрови приложения също ще включва периферни изчисления, анализ на данни, 5G технологии за местоположение и автономни интелигентни логистични системи с AI функции.
„Дигитализацията предлага огромен потенциал и ние ще го използваме напълно и интелигентно в Дебрецен“, подчерта членът на Борда за производство. „Ще постигнем нови измерения на съгласуваност на данните по цялата верига на стойността и във всички вериги и процеси.“
Набиране на персонал
„Но въпреки всички технологии и иновации заводът за автомобили е толкова добър, колкото хората, които работят там“, добави Неделкович.
През следващите две години екипът на Ханс-Петер Кемзер от 100 души в момента ще нарасне до над 1000. „Набирането постепенно набира скорост“, съобщи Кемсер.
Целта е да се запълнят ръководните позиции във всички технологии с унгарски специалисти. „Ще се съсредоточим много ясно върху набирането на талантливи специалисти от района на Дебрецен и Източна Унгария“, продължи той.
Освен атрактивни възможности за заплащане, компанията ще предложи много допълнителни предимства, които ще я направят изключително привлекателен работодател в Унгария, както и навсякъде другаде. Ползите ще включват специфични застраховки срещу злополука, надбавки за мобилност, висококачествен кетъринг и от 1 юни тази година достъп до здравните услуги на компанията. Има също така планове да се предлагат грижи и образование за деца от немски и унгарски семейства.
„Виждаме себе си като привлекателен работодател в различни отношения“, обясни Кемсер. „За нас работната среда, в която служителите са ценени, е също толкова важна, колкото справедливите условия на труд и работните места. Защото помага на служителите да се идентифицират с компанията и да ни останат лоялни.“
Преквалификация на работници
Тъй като започва следващата фаза на строителството, фирмата предлага работа за специалисти и хора, които са квалифицирани в изграждането на сгради и системи, както и фасилити мениджмънта. Допълнителни служители се набират за човешки ресурси, финанси, покупки, IT, планиране и контрол. Позициите в производство ще бъдат обявени на по-късен етап.
Изграждането на Учебния център на BMW в завода в Дебрецен вече е в ход, като подготовка за септември 2023 г., когато ще започне местно професионално обучение като част от двоен курс на обучение. Тригодишни програми за обучение по четири професии ще се предоставят от осем обучителни инструктори, за да подготвят 70 чираци годишно за изпити за професионална подготовка.
„Ние оформяме не само бъдещето на нашия завод, но и личното бъдеще на много млади хора“, подчерта директорът на завода Ханс-Петер Кемзер.