България, Румъния, Италия, Португалия и Словакия настояват Европейският съюз да отложи плана си за ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г. Според документ, видян от Reuters, петте държави настояват за отлагане с поне 5 години.
Приетата от Европейския парламент преди две седмици фактическа забрана на двигателите с вътрешно горене е ключов стълб в плановете на ЕС за справяне с нарастващите емисии от транспорта и ускоряване на преминаването към електрически превозни средства. Блокът се стреми да намали нетните емисии на парникови газове в цялата икономика с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г.
Предложението за емисиите от автомобили, направено от Европейската комисия миналата година, изисква 100% намаляване до 2035 г., което прави невъзможно да се продават превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива в ЕС след тази дата.
Министрите от страните от ЕС планират да съгласуват позицията си следващата седмица, преди да договорят окончателния закон с Европейския парламент.
В документ, разпространен сред държавите от ЕС, петте страни призовават за 90% намаляване на CO2 от автомобили до 2035 г. и със 100% до 2040 г. Те твърдят, че леките търговски превозни средства трябва да постигнат 80% намаление на CO2 до 2035 г. и 100% до 2040 г., вместо 100% намаление до 2035 г., предложено от Комисията.
„Трябва да се установят адекватни и съобразени преходни периоди“, се казва в документа, цитирайки необходимостта от разширяване на инфраструктурата за зареждане.
Български правителствен служител, който не е пожела да бъде назован, е казал пред Reuters, че политиките в областта на климата трябва да вземат предвид икономическите и социалните фактори, като “значителните разлики” в покупателната способност между страните от ЕС.
Брюксел казва, че 2035 г. е от решаващо значение, тъй като средната продължителност на живота на новите автомобили е 15 години и отлагане на забраната би попречило на ЕС да достигне целта си за нетни нулеви емисии до 2050 г. Според учените само така може да се избегне катастрофалното изменение на климата.
Германският финансов министър каза тази седмица, че най-големият автомобилен пазар в ЕС няма да подкрепи идеята на Комисията де факто да премахне конвенционалните автомобили до 2035 г.
Ford и Volvo Cars публично подкрепиха плана на ЕК за ограничаване на емисиите до 2035 г., а Volkswagen сам си постави за цел да спре изцяло да продава автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа до тази дата. Но индустриални групи, включително Европейската асоциация на автомобилните производители, се противопоставиха на европейската цел, като се позовава на опасения, включително проблемите със зарядната инфраструктура.
ЕС преговаря и за друг закон, който изисква от държавите да инсталират милиони зарядни устройства за превозни средства през това десетилетие. Но един от големите проблеми се оказва не само липсата на точки за зареждане, но и на недостатъчен капацитет за пренос на необходимата енергия.