Авиокомпаниите, изпълняващи полети от европейските летища, скоро ще трябва да докладват на Европейската комисия очакваното въздействие върху климата на следите от изпаренията от реактивните двигатели, както и количеството въглероден диоксид, което отделят годишно, съобщава euronews.com.
Авиоиндустрията лобираше упорито срещу новите правила – приети от правителствени делегати зад затворени врати на 30 август – заявявайки, че няма достатъчно изследователски данни за ефектите от обратните следи.
Но Европейската комисия, макар да признава „присъщата несигурност“ относно въздействието на авиационната индустрия върху климата, различно от CO2, казва, че „нетният принос за глобалното затопляне е добре известен“ и че новите изисквания за докладване ще помогнат за по-нататъшно познание.
Белите следи съдържат азотни оксиди, черен въглерод и други вредни за климата вещества и е доказано, че насърчават облачната покривка във високите слоеве на атмосферата, където, за разлика от ниско разположените облаци, те помагат за улавяне на топлината.
Някои оценки предполагат, че техният принос за глобалното затопляне е поне толкова, колкото този на 2% от световните емисии на въглероден диоксид, които идват от самолетите.
Как ще се прилагат правилата?
Правилата ще се прилагат през следващата година само за полети между летища в Европейското икономическо пространство – тоест ЕС плюс Исландия, Норвегия и Швейцария.
„Авиокомпаниите на дълги разстояния отново получават преференциално третиране от ЕС. Те са работили усилено, за да подкопаят действията и изследванията и са възнаградени за усилията си”, казва Кристина Хенц, мениджър по авиационна политика в брюкселската лобистка група Transport & Environment.
„В крайна сметка това предложение беше там, за да помогне за по-доброто разбиране на проблема за намаляване на въглеродните емисии и това усилие беше възпрепятствано“, коментира Хенц пред Euronews, отбелязвайки, че авиокомпаниите са спечелили само ограничена отстъпка от законодателите – правилата ще бъдат разширени за всички полети до и от ЕС от 2027 г.
Законодателството следва неотдавнашна реформа на европейската система за търговия с емисии (EU ETS), съгласно която определени компании трябва да наддават за квоти за всеки тон CO2, който отделят. Понастоящем цената е около 70 евро на тон – приблизително колкото емисиите при трансатлантическо пътуване на един пътник.
Новият закон на ЕС също така определя правила за това как да се оцени въглеродният отпечатък на устойчиви авиационни горива, които могат да бъдат произведени от биогорива, органични отпадъци или зелен водород. Всяко гориво, чийто въглероден отпечатък през жизнения цикъл е поне 70% по-нисък от този на стандартния керосин, ще бъде оценено като нулеви емисии за целите на схемата за търговия. Когато възобновяемото електричество се използва за синтезиране на устойчиви горива, то трябва да е от новоизградени, специализирани вятърни турбини, слънчеви масиви или подобен капацитет.