Германските и френските авиационни асоциации призоваха Европейската комисия да действа незабавно срещу „изкривяванията на конкуренцията“, причинени от новите правила за устойчиви горива, предлагайки като решение индивидуална такса за пътниците. От тази година всички полети, излитащи от летище в ЕС, ще бъдат задължени да включват постепенно увеличаващ се дял устойчиво авиационно гориво (SAF) в своя керосин при зареждане с гориво, съобщава Euractiv.
„За Германия това означава 400 милиона евро допълнителни разходи, без допълнителни приходи“, посочва Йоахим Ланг, управляващ директор на Германската авиационна асоциация (BDL).
Искането идва след проучване, поръчано от BDL и FNAM (Френска национална авиационна търговска федерация). Асоциациите казват, че изискването несправедливо наказва европейските авиокомпании, които извършват полети на дълги разстояния, в сравнение с техните конкуренти в Турция или Персийския залив. Полет на Air France от Париж до Пекин, например, ще трябва да използва SAF за цялото пътуване. Но авиокомпания от Персийския залив, оперираща по същия маршрут, трябва да осигури само SAF за полета между Париж и тяхната база в Близкия изток. Вторият свързващ полет от Близкия изток до Пекин няма да изисква SAF.
Допълнителна такса
За да се справят с тези изкривявания, BDL и FNAM предлагат „такса SAF“ върху всички самолетни билети, въз основа на крайната дестинация на пътника и независимо дали е директен полет или чрез прекачване в Турция или Персийския залив. Асоциациите предлагат като алтернатива допълнителна такса за билети за пътувания, включващи междинно кацане в център извън ЕС. Като част от сделката организациите искат националните правителства да намалят или премахнат националното данъчно облагане на авиацията.
„Всичко взето заедно прави летенето в Европа по-скъпо, отколкото трябва“, обяснява Ланг.
Неправителствената организация T&E заяви, че въпросът за конкурентоспособността на европейските авиокомпании е „преувеличен“ и че SAF ще увеличи цените само с 1,5-2% за периода 2025-2029 г.