Авиационната индустрия „претърпява драматичен провал“ в усилията си да се справи с ролята си в климатичната криза, предупреждава новосформирана група от авиационни професионалисти.
Групата „Call Aviation to Action“ казва, че индустрията е прекалено оптимистична относно технологиите за намаляване на емисиите и е в капан на бизнес модел, който изисква постоянно нарастващ брой полети. Липсата на значителни действия в областта на климата от страна на индустрията рискува тя да бъде унищожена, тъй като със засилването на климатичната криза скоро ще е необходимо въвеждането на строги регулации.
„Виждаме доброто, което авиацията може да направи, но също така виждаме, че трябва да преоткрием нашата индустрия, за да възстановим положителния ѝ принос за света“, казва Карел Бокстал, съосновател на групата и вицепрезидент по устойчивостта в KLM Royal Dutch Airlines до 2022 г
Поради международния си характер, емисиите на въглероден диоксид от авиацията са изключени от националните планове, които страните представят на климатичния орган на ООН. Вместо това, авиационният орган на ООН, Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO), има задачата да се справи с газовете, които нагряват планетата.
„Моето мнение е, че ICAO се проваля драстично в тази отговорност, защото единственото нещо, което измисли след осем години дискусии, е схемата Corsia, която не е нищо повече от компенсации за въглеродни емисии за растежа на авиацията над определен праг, изнасяйки проблема към друга индустрия. Схемата е критикувана като неамбициозна и проблематична и всъщност все още не е изисквала от никоя авиокомпания да използва въглероден кредит. Ако не действаме, до 2050 г. емисиите от авиацията ще бъдат около една четвърт от всички емисии, причинени от човека. Обичаме магията на летенето, но предвиждаме тя да бъде унищожена. Това искаме да предотвратим. Надяваме се, че нашата инициатива ще помогне на наистина голяма група авиационни професионалисти да се изкажат, защото смятаме, че те са мълчаливото мнозинство. Трябва да нарушим мълчанието и да насърчим лидерите в индустрията да станат част от този преход“, казва още Бокстал.
„ICAO е ангажирана с разработването на технически стабилни авиационни стандарти и насоки, които могат да бъдат прилагани по целия свят, за да се стимулира напредъкът към целите за нулеви нетни въглеродни емисии, които правителствата са си поставили. Като политически неутрален орган за определяне на стандарти, ние не коментираме позициите или дейностите на конкретни външни страни“, се казва в позиция на ICAO.
Удвояване на броя на пътниците до 2042 г.
Летенето причинява повече емисии на CO2 на миля от всеки друг вид транспорт и е доминирано от богати пътници, като 1% от световното население е отговорно за 50% от емисиите от авиацията. Климатичните планове на индустрията са оценени като „критично недостатъчни“ от Climate Action Tracker.
ICAO прогнозира удвояване на броя на пътниците до 2042 г., а индустрията твърди, че по-ефективните самолети, устойчивите горива и Corsia могат да контролират емисиите на CO2. В същото време все по силни стават обвиненията, че ICAO е завладяна от индустрията.
Независими експерти смятат, че осъществимият мащаб на мерките за намаляване на емисиите от авиацията е изключително малко вероятно да компенсира подобно удвояване на трафика, като например подобренията в горивната ефективност сега са в застой.
Според „Call Aviation to Action“ индустрията трябва да си постави цели за абсолютни съкращения на емисиите в съответствие с научно обоснованите бюджети за CO2 и да спре да лобира срещу климатичните политики. Индустрията също трябва да признае, че управлението на глобалното търсене на полети по справедлив начин е част от решението.
Бокстал смята, че цената на технологиите за намаляване на емисиите ще увеличи цената на полетите, но че може да са необходими допълнителни мерки, като например данъци върху полетите или въглеродните емисии, за да се поддържа броят на пътниците на устойчиви нива. Такива ограничения върху търсенето трябва да бъдат справедливи, предлагайки равен достъп до летене в развиващите се страни и обръщайки внимание на често летящите в богатите страни.