Най-голямата петролна компания в света и Формула 1 (F1) бяха обвинени в грийнуошинг в нови рекламни жалби, подадени до регулаторните органи на Обединеното кралство и Нидерландия.
Саудитската компания Aramco е направила подвеждащи твърдения за околната среда за своите горива, гласят жалби, подадени от британските групи за кампании New Weather Institute и Fossil Free Football и нидерландската Reclame Fossielvrij.
Петролната компания е 95 процента собственост на държавата Саудитска Арабия и има все по-видим контрол върху света на спорта. Публичният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия (PIF) купи английския футболен клуб Нюкасъл Юнайтед през 2021 г., а Aramco ще стане най-големият корпоративен спонсор на FIFA. Компанията спонсорира Световното първенство по крикет миналата година, като наградите „Играч на мача“ на Aramco бяха връчени под рекордно горещо и замърсено небе в Индия, предава Евронюз.
Aramco представлява пряка заплаха за една годна за живеене планета. Големият петрол е крайно непопулярен, така че компанията харчи стотици милиони за PR, включително да се свързва със спортовете, които обичаме“, казва Франк Хуисинг от Fossil Free Football.
Формула 1 има приблизително 1,56 милиарда фенове по целия свят, които според активистите на кампанията са били бомбардирани с фалшиви твърдения относно произведените от Aramco горива, използвани в състезателните автомобили, а също и по пътищата.
Защо F1 и Aramco бяха обвинени в грийнуошинг?
Активистите се оплакаха на британския надзорен орган за реклама ASA и холандския регулатор за поредица от реклами на Aramco, включително в британския вестник Financial Times (FT).
Техните оплаквания са насочени към „объркващата употреба на терминология“ и „подвеждащи твърдения за околната среда“ от страна на петролния гигант при популяризирането на неговите „модерни“ и „нисковъглеродни“ горива.
Тези горива не са мащабно решение за декарбонизиране на транспорта поради огромните количества енергия, необходими за производството им“, казват от New Weather Institute, Fossil Free Football и Reclame Fossielvrij, цитирайки експерти.
Водещият световен научен климатичен орган IPCC подчертава необходимостта от електрически превозни средства и не включва електронни горива или синтетични горива сред набора от решения, необходими за справяне с предизвикателството на световния транспорт.
Трябва да имаме предвид как фалшивите твърдения, направени от замърсяващи компании, използващи спорта като билборд за фалшиви зелени твърдения, ще подкопаят наследството на нашия спорт и неговия новаторски капацитет. Фалшиви твърдения, които не са подкрепени от науката, гарантират, че никой не печели, и вместо това ни оставят изложени на непредсказуемо бъдеще“, казва пилотът от британския рали шампионат Набила Теджпар.
Заводът за електронно гориво на Aramco ще произвежда само 0,0004 процента от общата продукция на суров петрол
Активистите също така казват, че рекламите за „устойчиви“ горива прикриват факта, че Aramco е насочена предимно към производството на петрол.
Първият по рода си демонстрационен завод за е-гориво от компанията има за цел да произвежда 35 барела на ден от това, което нарича нисковъглероден синтетичен бензин, произведен от възобновяем водород и уловен въглероден диоксид.
Това бледнее в сравнение с работата на Aramco с изкопаеми горива, посочват активистите. В момента тя изпомпва около девет милиона барела суров петрол на ден.
Още обвинения – F1 лобира в ЕС за Aramco
Оплакванията идват, след като F1 обсъди отслабването на плана на Брюксел за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене с висши служители на ЕС, както се твърди от името на основния спонсор Aramco.
Като се има предвид, че Формула 1 нямаше да бъде засегната от това законодателство, трябва да попитате какъв е бил техният интерес да лобират пред Европейската комисия за това“, питат активистите.
През 2020 г. F1 и Aramco подписаха договор за спонсорство на стойност около 42 милиона евро годишно плюс 60 милиона евро за всяко състезание, включително новото Гран при на Саудитска Арабия, стартирано през 2021 г.
От F1 казват, че просто вярват в потенциала на устойчивите горива за декарбонизиране на автомобили с двигатели с вътрешно горене, произведени до 2035 г.
По време на COP28 миналата година разследванията разкриха плановете на Саудитска Арабия да увеличи изкуствено производството на петрол и да привлече развиващите се страни към петрола и превозните средства с ICE.
Позволяването на Aramco да използва марката си за разпространение на подвеждаща информация, само ще спре прехода към чиста енергия и чист въздух. Aramco многократно действа, за да държи света заключен в капан за изкопаеми горива, издигайки пречки пред прогреса в областта на климата. В последната обиколка на борбата срещу влошаването на климата се нуждаем от червена светлина, за да попречим на тези корпорации да объркват, подвеждат и в крайна сметка забавят действията в областта на климата, които трябва да ускорим“, казва Андрю Симс, директор в New Weather Institute.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/