Немският авиопревозвач Lufthansa обяви преди седмица, че вдига цените на самолетните билети заради въвеждането на зелените тарифи тази седмица, но активистите заклеймиха инициативата като „много подвеждаща“, съобщава изданието euronews.com.
Цената на новите билети на германския превозвач, обявени в понеделник, ще включва разходите за компенсиране на свързаните с полетите въглеродни емисии. От авиокомпанията твърдят, че с допълнителните приходи ще финансират проекти за опазване на климата и устойчиви авиационни горива.
Еко активисти поставиха под съмнение устойчивостта на инициативата и твърдят, че подобни практики подвеждат много пътниците, карайки ги да вярват, че плащайки по-висока цена за самолетен билет, те компенсират въглеродните емисии.
Нито едно от тези неща (компенсиране на въглеродни емисии и устойчиви авиационни горива) няма да намали въздействието на летенето върху околната среда”, твърди Анна Хюз, директор на кампанията Flight Free UK.
Новите зелени тарифи на Lufthansa
Новите зелени тарифи могат да бъдат резервирани за полети в Европа и Северна Африка. Авиокомпанията обещава „щадящо климата летене“ чрез компенсиране на полета. Те казват, че 80 процента от емисиите от полета ще бъдат компенсирани чрез финансиране на проекти за опазване на климата, докато 20 процента ще финансират устойчиви авиационни горива (SAF).
Първоначално цената ще се предлага за повече от 730 000 полета годишно за всички авиокомпании в Lufthansa Group.
Според Хари Хомайстер, член на Изпълнителния съвет на Lufthansa, все още е трудно да се каже колко по-скъпи ще бъдат билетите, но според него увеличението им ще бъде “забележимо”.
Колко екологични са зелените тарифи на Lufthansa?
Авиопревозвачът закрепва своите планове за устойчивост върху устойчиви авиационни горива и „проекти за защита на климата“.
SAF все още произвеждат въглеродни емисии при изгаряне. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATI) обаче изчислява, че те ограничават емисиите с приблизително 80 процента в хода на „жизнения цикъл на горивото“. Това е така, защото те са направени от отпадъчни продукти, където въглеродът вече е бил емитиран, или от растения, които абсорбират въглероден диоксид, докато растат. Но те могат да имат скрити вредни въздействия, казва Хюз.
„Устойчивите източници на гориво включват биогоривото, което е водещ двигател на обезлесяването, така че е пагубно за биоразнообразието и води до нетно увеличение на общите емисии“, казва Анна Хюз. “Други източници включват оползотворяване на отпадъци от депата, но емисиите от отпадъци от черни торби не са по-ниски от емисиите от изгаряне на обикновено реактивно гориво”, допълва още тя.
Какво включват „проектите за защита на климата“ е по-неясно. Такива инициативи често включват засаждане на дървета. Повторното залесяване е жизненоважно за опазването на планетата, но на дърветата им отнема години, за да абсорбират въглерода, отделен от един полет.
Междувременно Lufthansa настоява, че ще инвестира само във „висококачествени“ схеми и отхвърля обвиненията, че техните устойчиви авиационни горива са допринесли за обезлесяването.
„Устойчивото авиационно гориво, използвано в момента от Lufthansa Group, се произвежда в процеса HEFA (хидрообработени естери и мастни киселини) от биогенни остатъчни материали като използвани готварски масла“, твърди говорителят на компанията.
Прочетете още: