Air New Zealand стана първата голяма авиокомпания, която се отказа от целта си за 2030 г. за намаляване на въглеродните емисии, съобщава Гардиън.
Компанията обвини трудностите при осигуряването на нови самолети и устойчиво реактивно гориво.
„През последните месеци и още повече през последните няколко седмици също стана ясно, че потенциалните забавяния на нашия план за обновяване на флота представляват допълнителен риск за постижимостта на целта. Възможно е авиокомпанията да се наложи да запази съществуващия си флот за по-дълго от планираното поради глобални проблеми с производството и веригата за доставки, които потенциално биха могли да забавят въвеждането на по-нови, по-икономични самолети във флота“, обясни ситуацията главният изпълнителен директор на авиокомпанията Грег Форън.
Проблемите пред индустрията
Индустрията като цяло има за цел да постигне нетни нулеви емисии до 2050 г. Но през 2022 г. Air New Zealand си постави за цел да намали своите емисии с почти 29% до 2030 г. Компанията каза, че сега пренастройва тази цифра към по-реалистични стойности, като взема предвид липсата на устойчиви опции за гориво и нови самолети.
Летенето със самолен е транспортът, който генерира най-много въглеродни емисии. Средно около 10% от населението на света пътува със самолет всяка година. Така авиационната индустрия е отговорна за около 2,5% от глобалните емисии.
Повечето авиокомпании планират да намалят емисиите си чрез комбинация от компенсиране, модернизиране на самолетите, за да бъдат по-енергийно ефективни и използване на нови, устойчиви авиационни горива.
Много рекламираните „устойчиви авиационни горива“ са далеч от това да заменят настоящите горива във времева рамка, необходима за предотвратяване на опасни промени в климата.
Все повече проучвания установяват, че в момента няма реалистична или мащабна алтернатива на стандартните реактивни горива, които са базирани на керосин.
Новите горива са направени от биомаса, включително култури, отработено масло и горски и селскостопански отпадъци. Съмнително е обаче дали може да се произведе достатъчно от това гориво, за да се задоволи търсенето на авиационната индустрия.