През последните години за много компании думата „Устойчивост“ е изключително важна. Това не е просто дума, а мисия, която цели да ни насочи към по-здравословен и устойчив начин на живот. Грижейки се за планетата ни, ние се грижим за себе си и бъдещите поколения.
Индустрията за красота е един от най-големите замърсители и заплахи за околната среда и голяма част от компаниите искат да дадат своя принос, за да променят това. Това е и мисията на български бранд за био козметика, създаден от две приятелки от детството. Те израстват заедно, гледани от своите баби. Именно традиционния начин на живот ги вдъхновява да създадат козметика изцяло направена от български билки. Концепцията им е вдъхновена от традиционните български рецепти. Михаела и Йоана истински вярват, че каквото расте заедно в природата, е най-добро като комбинация.
Устойчив бизнес за устойчиво бъдеще
Продуктовата линия се състои от 5 висококачествени продукта, които са многофункционални и се вписват в лесна и ефективна грижа за кожата в 5 стъпки, което намалява риска от свръхконсумация и отпадъци.
Вярваме, че грижата за кожата трябва да се създава, без да наранява животните. Затова използваме само растителни съставки в нашите продукти“, разказва Михаела, която завършва образованието си в чужбина и се прибира в България, за да следва мечтата си.
Двете момичета започват да проучват идеята си в началото на пандемията от Covid 19 и решават да направят първите стъпки към постигане на своята цел, а именно създаване на био козметика, която е нежна за кожата и щадяща за природата.
Много наши клиенти се оплакват, че някои от съставките на масовите продукти предизвикват раздразнение на кожата и това е причината те да се обръщат към био козметиката. Интересът в България също нараства, но няма чак толкова голям избор като брандове, колкото в чужбина. Манталитетът също е често срещан проблем. Много хора смятат, че българската козметика не може да бъде качествена, но това не е така“, разказва Михаела пред ESGnews.bg.
Формулите на продуктите съдържат натурални съставки, използвани от векове от местните хора. Някои от тях не могат да бъдат намерени никъде другаде по света, като например растението цвете на Орфей (родопски силивряк), което се среща само и единствено в България.
Био козметиката е по-нежна за кожата и по-щадяща за природата. Тя е по-устойчива и може да се контролира всеки етап от процеса. Гарантира качество, което при синтетичните съставки е трудно да бъде гарантирано“, добавя Михаела.
Билките, които използват в козметиката си, се доставят директно от производителите. Компанията оперира повече от година на българския пазар. Първоначално започват да предлагат продуктите си в чужбина, но впоследствие решават да популяризират био козметиката си и на българския пазар.
Рециклиране на опаковките
Рециклирането също е важна мисия за двете момичета. Сред честите проблеми, които среща козметичната индустрия при рециклирането, са вида на опаковките, както и мастилото, което се използва за изписването на етикетите. Не винаги стъклото, което брандовете ползват, може да бъде рециклирано, тъй като когато е оцветено, пигментите пречат на рециклирането му. За мастилото се отнася същото.
Момичетата решават да изберат стъклени опаковки, които могат да се рециклират, а вторичната опаковка на продуктите е направена от напълно рециклируем картон и щадящо мастило, без фолиа, което позволява тяхното рециклиране.
Знаете ли, че стъклото не може да се рециклира правилно, освен ако не е прозрачно, кехлибарено или зелено? Ето защо всички наши контейнери са оригинално произведени и не са боядисани допълнително в зелено. Ние използваме разтворими опаковъчни фъстъци и ръчно опаковаме всички наши поръчки“, отбелязва още тя.
Ролята на потребителите
Консуматорите също играят важна роля в този процес. Дори ако всички условия за рециклиране са спазени, ако те не изхвърлят разделно отпадъците си, целият труд на компанията отива на вятъра.
Рециклирането в България все още не е на достатъчно добро ниво, но осведомеността на потребителите е важна част от този процес и компаниите трябва да акцентират върху нея.
У нас все повече хора го правят, но все още не достатъчно. Хората трябва да се образоват повече по темата, най-вече от фирмите, които имат по-сериозен отпечатък“, смята Михаела.
Тя подчертава, че устойчивостта е ключова за тях и иновативните решения са и ще продължават да бъдат част от визията им за развитие.