Докато законодателите на ЕС приключват преговорите по новия правилник на ЕС за водорода, те трябва да отговорят на един последен въпрос – как да регулират собствеността върху тръбопроводите и инфраструктурата за съхранение. Европейската комисия представи своя „пазарен пакет за водород и декарбонизиран газ“ през декември 2021 г., проправяйки пътя за зелен водород и възобновяеми газове като биометан, които да заменят изкопаемия газ.
Две години по-късно законодателите на ЕС са на път да приключат със задачата, пише Euractiv. Преговарящите от Европейския парламент и страните от ЕС (представени от испанското председателство на ЕС) трябва да разрешат един последен въпрос – как да се регулира собствеността върху бъдещата водородна инфраструктура на Европа.
Въпросът, наречен „отделяне“ на жаргона на ЕС, се отнася до правното разделение на собствеността върху инфраструктурата от производството на енергия. Това означава, че една и съща компания не може да произвежда електричество или газ и в същото време да притежава мрежите, доставящи ги до европейските потребители.
Първоначално Европейската комисия предложи строги правила за „отделяне“ на водородните мрежи, които биха забранили на газовите компании да прехвърлят съществуващата си тръбопроводна инфраструктура към водород.
Европейският парламент, представляван от своя главен преговарящ Йенс Гайер, обаче реши да отмени това правило, за да насърчи газовите компании да преобразуват своята инфраструктура.
Подходът на парламента позволява трансформирането на газовите мрежи към водород“, обясни германският евродепутат социалдемократ.
Междувременно страните от ЕС решиха да подкрепят предложението на Комисията за отделянето. Несъответствието между парламента и страните от ЕС се превърна в последната голяма пречка на закона.
Защо отделянето има значение?
Има два вида отделяне. „Вертикалното“ отделяне гарантира, че производителите на водород не участват пряко в транспорта на газ. Според Европейската комисия по този начин се избягва създаването на стимули за дискриминация срещу конкурентни производители.
„Хоризонталното“ отделяне гарантира, че операторите на газови мрежи не са пряко включени във водородната мрежа. Това би предотвратило както кръстосаното субсидиране за сметка на потребителите на газ, така и безцелното пренасочване на газовите мрежи към водород, плащано от данъкоплатците.
Печално известна с тази натрупана дисфункционалност е Германия, където цели 880 субекта управляват жилищни газови и електрически мрежи по доста непрозрачен и неефективен начин. Строгите правила за разделяне биха били перфектна възможност да се избегне създаването на същите органични проблеми в регулирането на газа и електричеството в зараждащото се регулиране на водорода“, обяснява Андреас Ян, старши експерт в тръста Проект за регулаторна помощ (RAP).
Естер Болендорф, експерт по газовата политика към екологичната група CAN Europe, се съгласява, като казва, че
строгите правила за отделяне ще предотвратят всеки конфликт на интереси за газовите оператори, които искат да удължат наема си за съществуваща инфраструктура. Освен това, ще се избегне ситуация, в която потребителите ще трябва да плащат за бъдещи неизползвани прекалено разширени инфраструктури.“
Според множество включени източници отделянето може да бъде отменено в съответствие с преговорната позиция на Европейския парламент. Няколко страни от ЕС се обявиха в подкрепа на това, а именно Германия – където нефункциониращата система представлява работещо статукво на общинско ниво – и Австрия, заедно със страни като Унгария, България и Словакия.
Междувременно, Франция и Холандия се обявиха в полза на придържането към съвместната позиция на Съвета на ЕС, договорена през март, която ще поддържа изискванията за отделяне.
Прочетете още:
Германия въвежда първите европейски правила за финансиране на водородни мрежи