Мобилността като услуга (MaaS) не е просто нова интересна абревиатура, а революция в придвижването. Той пресъздава начина, по който се движим през градовете, като комбинира обществен транспорт, споделено пътуване, споделяне на велосипеди, наемане на автомобили и др. в едно приложение или платформа. Вместо да притежават автомобил, потребителите плащат за достъп. Той е прост, гъвкав и в съответствие с принципите на кръговата икономика.
От собственост до достъп
Кръговата икономика цени ефективността, повторното използване и споделянето. MaaS се вписва идеално. Частната собственост на автомобили е разточителна: повечето превозни средства седят без работа 95% от времето, според Европейската Агенция за околна среда. MaaS заменя този модел със споделен достъп до транспорт. Платформи като Whim в Хелзинки позволяват на потребителите да планират, резервират и плащат за всички видове транспорт на едно място, с цел намаляване на зависимостта от автомобили и емисиите.
По-добре за хората, по-добре за планетата
По-малко автомобили означава по-малко трафик, по-чист въздух и по-тихи улици. MaaS насърчава ходенето, колоезденето и използването на обществения транспорт – по-устойчив избор. Според доклад на McKinsey (2023 г.), интегрирането на системите (Мобилност като услуга) може да намали емисиите на въглероден диоксид в градовете с до 30%.
В Индия SUN Mobility използва автопаркове от електрически превозни средства със сменяеми батерии. Тези автопаркове обслужват споделени рикши и автобуси, намалявайки емисиите и намалявайки отпадъците от частите на превозните средства за еднократна употреба.
Дълготрайност над изхвърлянето
В модела на MaaS превозните средства са собственост на оператори, а не на физически лица. Това означава, че има стимул да ги поддържате за по-продължителна употреба. CarE-Service project, финансиран от ЕС, разработва начини за повторно използване на части за електрически превозни средства и удължаване на жизнения цикъл на системите за мобилност.
MaaS подкрепя мисленето за продукта като услуга: компаниите продават използването на продукта, а не самия продукт. Тя насърчава по-добър дизайн, по-лесен ремонт и по-малко отпадъци.
Икономически смисъл
Според Световния икономически форум кръговите практики в мобилността могат да намалят емисиите от превозните средства през целия жизнен цикъл със 75% и да генерират икономическа стойност от 400-600 млрд. долара до 2030 г.
За потребителите MaaS предлага рентабилна мобилност без поддръжка, застраховка или проблеми с паркирането. За градовете това означава по-чист, по-интелигентен транспорт.
Какво стои на пътя
Разбира се, предизвикателствата остават. Инфраструктурата трябва да се развива. Трябва да се обърне внимание на проблемите, свързани с поверителността на данните. Потребителите трябва да се доверяват на споделените системи. Правителствата трябва да подкрепят интеграцията и да регулират справедливо.
Мобилността като услуга е идеално съчетание за кръговата икономика. Става въпрос за по-умна употреба, не за повече употреба. По-малко коли. По-чисти градове. И система, която възнаграждава ефективността, а не излишъка. Бъдещето на транспорта не е да притежаваш повече, а да споделяш повече.
Sources:
- Circular X
- SUN Mobility
- CarE-Service project
- Accenture Newsroom