Шведският търговец на дрехи H&M обяви, че планира постепенно да прекрати използването на необработен пух и пера – материали, които се добиват от патици и гъски и се използват в много артикули на бранда, предава Ройтерс.
„Ще се стремим да използваме само пух и пера от рециклирани източници към края на 2025 г.“, заявиха от компанията, добавяйки, че в момента около 90% от пуха и перата в техните продукти се рециклират от използвани артикули.
Групи за хуманно отношение към животните като Хора за етично отношение към животните (PETA) от години водят кампании за модни марки и търговци на дребно да спрат да използват пух, кожа и други животински продукти.
Активисти на PETA в патешки костюми организираха протест срещу пуха на годишното събрание на акционерите на H&M по-рано тази година. След като убедиха водещи марки и дизайнери да спрат да използват козина и кожа, активистите за правата на животните се насочиха към това да накарат повече марки да премахнат пухените пера.
„Можем да потвърдим, че имаме за цел да използваме само пух и пера от рециклирани след потребление източници до края на 2025 г. Това е в съответствие с нашата дългогодишна амбиция да преминем към рециклиране и материали с устойчив произход във всички материали, които използваме“, обявиха още от H&M.
Компанията ще има точни данни за използваните материали, след като тази година приключи и този компонент бъде одитиран.
H&M, подобно на много други компании за облекло и марки за домашен декор, използва пухени пера за пухени якета, възглавници и други артикули. Популярността на пухените якета е толкова отдавна, че категорията се превърна в основна част от есенния и зимния гардероб. Леките стилове и жилетки също разшириха своята сезонна привлекателност за някои потребители.
Но повишената конкуренция и необичайно по-топлите зими в някои региони на света направиха категорията по-предизвикателна за някои марки. Въпреки това в САЩ пазарът на пухени якета е бил 178,76 милиарда долара миналата година и се очаква да се увеличи с общ годишен темп на растеж от 12,2 процента от тази година до 2030 г. с прогнозен обхват от близо 400,66 милиарда долара продажби.
Трайно сътрудничество
Решението на H&M идва след усилията на PETA, призива на актьора Хоакин Финикс, носител на Оскар, демонстрации пред магазините на H&M и други прояви на еко активисти.
Обявявайки новината, PETA се позовава на други разкрития като решения на акционерите и повече от 150 000 писма за подкрепа.
През 2021 г. PETA започна сътрудничество с H&M за Co-exist Story, веганска колекция от дамско, мъжко и детско облекло, която е одобрена от PETA. За тази гама, вместо да използва гъши пух, H&M използва диви цветя. Панталоните от изкуствена кожа пък бяха направени от гроздови кожи.
В допълнение към тези тъкани, заместващи животнски материали, има материали с по-устойчив произход, като естествен каучук, рециклиран найлон и рециклиран полиестер. The Co-exist Story също така представи веган грим, който беше сертифициран от Vegan Society, първи за H&M.