Десет града в целия свят имат шанс да спечелят финансиране за нови велоалеи. Бюджетът е до 1 милион долара на населено място. Инициативата е част от план, стартиран от благотворителната фондация Bloomberg Philanthropies, създадена от Майкъл Блумбърг. Като кмет на Ню Йорк той изгради нови велосипедни платна в града.
Средствата са предвидени за създаване на безопасни велосипедни маршрути, помощ при проектирането, както и ангажирането на местните жители и справяне с потенциалната опозиция, съобщава Guardian.
Всеки град с население над 100 000 жители може да кандидатства между ноември 2022 и февруари 2023 г., като 10-те победители ще бъдат обявени следващата пролет.
Идеята не е посрещната еднозначно
Част от съветите, дадени на градовете победители, ще бъдат как да се справят с неизбежните критики срещу подобен проект. Това споделя Садик-Хан, комисар по трафика на Ню Йорк, която трябваше да се изправи срещу активна опозиция в град, доминиран от моторни превозни средства.
Хората имат много силни чувства към улиците си, което е страхотно, посочва тя. „Има 8,4 милиона жители на Ню Йорк и понякога имах чувството, че има 8,4 милиона инженери по трафика.
Битките в Ню Йорк са помогнали да се докажат предимствата на велосипедната инфраструктура, изтъква Садик-Хан. Включително как велоалеите облагодетелстват бизнеса и начина, по който собствениците на компании в града надценяват дела на клиентите, които ползват автомобили.
Като се замислите, велосипедните алеи за 21-ви век са това, което бяха мостовете, тунелите и детелините (огромни кръстовища в стил магистрала) за миналия век, добавя Садик-Хан.
Трябва да се борим срещу идеята, че колоезденето е само развлечение и мястото на велосипедистите не е на градските улици, а е само за автомобили. Трябваше да се борим срещу мита, че препроектирането на улиците е лошо за бизнеса. Станахме свидетели на истинска революция, особено в Европа, на градове, които гледат на колоезденето като на реална инвестиция в градската инфраструктура за дългосрочното здраве на техните градове.“
Велосипедната революция в Ню Йорк продължава и днес. Настоящият кмет Ерик Адамс има планове за значително разширяване на веломаршрутите. Но, според критиците, в много по-бавни темпове.