Френският електроенергиен сектор се опасява, че преразглеждането на директивата на ЕС за енергийното данъчно облагане ще се провали преди европейските избори през юни, въпреки последния натиск от страна на белгийското председателство на ЕС, което се стреми да излезе от задънената улица в Съвета на ЕС.
Френските сметки за електричество се повишиха с 8-10% на 1 февруари 2024 г. след промените в „тарифния щит“, въведен през 2021 г. в отговор на енергийната криза, причинена от войната в Украйна.
Причината е много проста: постепенно премахване на тарифния щит“, обясниха от кабинета на министъра на икономиката Бруно Льо Мер в края на януари, имайки предвид 90 милиарда евро, които щитът е струвал на държавата само две години след началото на кризата.
В същото време френското правителство също така обяви решение да въведе отново освобождаване от данъци върху дизела за извънпътни превозни средства, за да успокои разгневените фермери, които протестират в цялата страна. С други думи, правителството увеличи данъците върху силно декарбонизираното електричество във Франция, като същевременно намали данъците върху замърсяващите изкопаеми горива.
Нашата данъчна политика е напълно в разрез с националната ни цел да се отдалечим от изкопаемите горива“, реагира експертът по енергийния пазар Никола Голдбер.
Ситуацията не е уникална за Франция – в Европа въглищата се облагат със средно 2,9 евро за мегаватчас, докато природният газ се облага със 7 евро/MWh. Електричеството, за сравнение, се облага с 32,1 евро/MWh, според скорошен доклад на Сметната палата на ЕС.
В Брюксел Европейската комисия се опитва да изясни ситуацията с предложение за преразглеждане на Директивата за енергийното данъчно облагане, внесено през юли 2021 г. Но правилото за единодушие, което се прилага по данъчните въпроси, досега блокира напредъка в Съвета на ЕС, където са представени 27-те държави-членки на ЕС.
Това е последният голям енергиен проблем в Зелената сделка. Данъчното облагане е големият забравен фактор в публичните политики за енергиен преход. Необходима е основна ревизия“, каза представител на енергийния сектор пред Euractiv.
Данъците съставляват над 40% от сметката
Данъците и таксите представляват около 41% от сметките за електричество на европейците, според последните данни на търговската асоциация Eurelectric.
Тази цифра се е увеличила с 29% за десет години, обезсърчавайки използването на базирани на електроенергия технологии и услуги“ във време, когато електрификацията се превръща в приоритет за декарбонизирането на енергийната система на Европа“, твърдят още от Eurelectric.
Електричеството наистина е много по-малко въглеродно-интензивно от другите горива. В скорошна бележка UFE посочва, че въглеродното съдържание е четири пъти по-високо за бензина, девет пъти по-високо за природния газ и 11 пъти по-високо за нафтата отколкото за електричеството.
За да коригира това, Европейската комисия предложи през 2021 г. преразглеждане на Директивата на ЕС за енергийното данъчно облагане, която определя минимални нива на данъци върху енергийните продукти, за да се намалят изкривяванията в рамките на единния пазар на ЕС.
Целта на Комисията е да базира данъчното облагане на екологичните показатели, за да гарантира, че данъците са по-ниски за декарбонизираната енергия, отколкото за изкопаемите горива. Но през последните две години дискусиите бяха в застой поради правилото за единодушие, което се прилага по въпросите на данъчното облагане в ЕС. Данъчното облагане е изключителна компетентност на държавите-членки, което дава на всяка страна право на вето.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/