През 2023 Лидл България стартира пилотен проект с автомати за обратно събиране на кенчета и PET бутилки до 3л, който към момента обхваща 20 магазина в 14 града от цялата страна. До края на 2023 г. компанията е събрала близо 13 млн. броя опаковки и е предала за рециклиране над 219 т. пластмаса и 45 т. алуминий.
Проектът включва и последващо рециклиране на РЕТ материала в България и влагането му в напитки от собствена марка. Първите бутилки изворна вода 1.5l Saguaro, изработени с 30% рециклиран материал, добит от бутилките, върнати в магазините, са в продажба от декември 2023 г. Така компанията реализира на практика модела „от бутилка в бутилка“, който гарантира връщането на ценния материал обратно в хранителната промишленост (конкретно в бутилиращата индустрия), каквато е целта на всички заинтересовани страни за бъдещата депозитна система.
А за да бъде всичко още по-смислено, Лидл България стартира партньорство с фондация „Капачки за бъдеще“. Във всичките магазини на веригата в страната са поставени специални контейнери за капачки, брандирани с логото на инициативата, като цялата логистика до предаване на рециклатор в полза на кампанията е ангажимент на Лидл. По този начин компанията допълнително допринася за събирането и рециклирането на ценната суровина, като в същото време подкрепя и каузата на „Капачки за бъдеще“, насочена към децата на България.
Текущи инициативи
Компанията работи усилено на оперативно ниво за опазване на околната среда и съхранение на ресурсите. Като се започне от стратегията за суровините, в която Лидл цели да постигне верига на доставки без обезлесяване и максимално устойчив асортимент собствени марки чрез стратегията за климата, в рамките на която Лидл България цели да намали оперативните си въглеродни емисии с 95% до 2030 г., и се стигне до стратегията на компанията за пластмасата Reset Plastic, с която работи за затворен жизнен цикъл на суровините.
REset Plastic
Лидл България осъзнава своята отговорност към обществото и околната среда и се стреми към ефективно потребление на ресурсите. Това включва и употребата на пластмаса. През 2023 година Лидл България отчете, че през 2022 г. е постигнала намаление на пластмасата в опаковките на продуктите си от собствена марка с 27%. Така компанията надскочи предсрочно поставената си първоначално цел да постигне 20% по-малко пластмаса до 2025 г. В следствие на това, веригата си постави нова, още по-амбициозна цел – да намали пластмасата в опаковките си с 30% до 2025 г. и с 35% до 2027 г. спрямо 2017 г.
Данните за 2022 г. също така сочат, че Лидл България отчита рециклируемост при 63% от опаковките на продукти собствена марка и 16% вложен рециклиран материал в тях. За да постигне своята визия за „по-малко пластмаса – затворен жизнен цикъл“ компанията прилага редица мерки в 5 сфери на дейност:
- REduce – Намаляване на пластмасата навсякъде, където това е устойчиво възможно.
- REdesign – Проектира рециклируеми опаковки и затваря жизнения цикъл.
- REcycle – Събира, сортира, рециклира и затваря жизнения цикъл на суровините.
- REmove – Подкрепя премахването на пластмасовия отпадък от околната среда.
- REsearch – Инвестира в разработването на иновативни решения и подкрепя образователни инициативи в областта на рециклирането.
Постигнати резултати
- 51 тона годишно намаление на пластмасата от спирането от продажба на пластмасови изделия за еднократна употреба
- 16% по-малко пластмаса в тарелките за прясно месо, изработени от над 90% рециклирана пластмаса и 100% рециклируеми
- Спестени 6 тона хартия и 4 тона пластмаса при еднократните торбички за прясно изпечен хляб и хлебни изделия при редизайн
- 79 тона спестената пластмаса от промяната в състава на мокри кърпички, които вече са и 100% биоразградими
- 30 тона спестена пластмаса годишно в цялата Schwarz група с въвеждането на нов екологичен и напълно рециклируем касов бон
- Част от опаковките на продуктите собствена марка W5 са от 100% рециклирана пластмаса и 100% рециклируеми, а в много от тях е премахната и микропластмасата от състава на продуктите
- В Лидл се рециклират почти 100% от вторичните и транспортни опаковки, които се събират разделно във всички магазини и складови бази
Извън чисто оперативните дейности през 2023 Лидл България организира и 2 съвместни акции за почистване на реки със служители, местни доброволци и НПО партньори. Опазването на околната среда намира отражение в доброволчески инициативи, които компанията подкрепя като „Дай шанс на Балканката“ и насочени към потребителите кампании като „Рециклирането има смисъл“, „Ти и Lidl за по-добър живот“ и „Заедно за по-чисти реки“.
Компанията редовно предлага и нехранителни стоки, произведени от рециклирани материали и напълно рециклируеми, включително и домакински уреди. Чрез кампании и послания Лидл призовава потребителите и служителите си към разумно и устойчиво потребление.