След приемането на последното преразглеждане на Директивата за енергия от възобновяеми източници (RED III), Европейската комисия засилва работата си по критичен инструмент за индустриите за възобновяеми горива: Базата данни на Съюза (UDB).
Тази IT система има за цел да изгради доверие на пазара. Как? Чрез проследяване на устойчивостта и произхода на възобновяемите горива, които се предлагат. Това ще улесни създаването на единен пазар на ЕС за възобновяеми горива, като биометан, и ще увеличи корпоративното му използване, пише Euractiv.
Проблем
Въпреки това в последните дискусии възникна основен проблем – търговците няма да могат да регистрират устойчив биометан извън газовата мрежа на ЕС в UDB. С други думи, устойчиви потоци от биометан от съседни държави, които са физически свързани към същата мрежа – а именно Обединеното кралство и Украйна – няма да бъдат допуснати в ЕС. Това породи сериозни опасения сред индустрията за биометан.
Обявен от RED II през 2018 г., UDB е инструмент в процес на разработване, първоначално насочен към справяне с риска от измами и двойно отчитане при производството и търговията с биогорива. Биогоривата, пуснати на пазара на ЕС – и като разширение устойчивият биометан, използван в транспорта – трябва да бъдат проследени с характеристиките си за устойчивост.
Целта е двойна: първо, демонстрирайте, че акредитираните биогорива отговарят на изискванията за устойчивост на RED и следователно са в съответствие с политиката за декарбонизация; и второ, уверете се, че всяко количевство е заявено за потребление само веднъж. Това е от решаващо значение за предотвратяване на измами в производствения процес, но също и в търговията с доставчици на горива, които са под нарастващо задължение за дял от възобновяема енергия в техния микс от доставки – да не говорим за двойното отчитане в националната статистика.
Скорошната ревизия на Директивата за възобновяема енергия (RED III) разширява обхвата на UDB до всички възобновяеми газообразни горива и рециклирани въглеродни горива, които отговарят на критериите за устойчивост на закона, независимо от тяхната крайна употреба. Що се отнася до биометана, това означава, че всички количества, обявени за „устойчиви“ и инжектирани във взаимосвързаната газова мрежа на ЕС, ще трябва да бъдат регистрирани в тази база данни. UDB ще бъде задължителната входна врата за IT за такъв биометан, което означава по-голямата част от пазара. По този начин той става много уместен както за пазарите за съответствие (като СТЕ на ЕС или регулираните с квоти транспортни пазари), така и за доброволния пазар.
UDB за веригата на стойността на газообразните горива се очаква до 21 ноември 2024 г., т.е. законовият краен срок в RED III. За да постигне тази цел, Европейската комисия създаде през октомври 2023 г. нов процес, включващ заинтересованите страни от индустрията и националните органи. Този процес е добре дошъл, тъй като създава повече диалог и прозрачност и в крайна сметка успокоява играчите на пазара относно посоката на движение.
Неофициални източници обаче заявиха, че UDB за газообразни горива – и следователно инжектираният в мрежата устойчив пазар на биометан – ще бъде ограничен до биометан, произведен в ЕС, когато влезе в действие през третото тримесечие на тази година.
Ще се прекъснат ли връзките с Обединеното кралство и Украйна?
Това би означавало изоставяне на биометан от свързани към мрежата съседи, като Обединеното кралство и Украйна. В първия случай това би спряло дългогодишния трансграничен трансфер на биометан между Обединеното кралство и ЕС. Което ще доведе до голямо смущение в търговията за разрастващия се европейски пазар на биометан. Освен това ще ограничи достъпа на компаниите до напълно сертифициран биометан, като впоследствие ще забави декарбонизацията и усилията за повишаване на енергийната сигурност.
В случая с Украйна такова изключване на вноса би отслабило перспективата за възникващия национален пазар на биометан. До края на 2025 г. се очаква да заработят 12 производствени предприятия. Износът за ЕС е от съществено значение за тях, защото това е мястото, където се търсят и възнаграждават увеличаващите се обеми биометан за постигане на енергийни и климатични цели.
Вносът на обеми от Украйна ще донесе пари в Украйна и ще подпомогне развитието на техния технологичен производствен капацитет. В статия от 5 януари 2024 г. Георгий Гелетуха, председател на Управителния съвет на Биоенергийната асоциация на Украйна, алармира за този проблем, отбелязвайки, че „по време на изграждането на завода за биометан най-малко 50% от инвестицията ще бъде инвестирани в украинско оборудване и услуги”.
Изключването им също би било в противоречие с Меморандума за разбирателство, подписан през февруари 2023 г. от Урсула фон дер Лайен и украинския министър-председател Денис Шмихал. С този меморандум за разбирателство Комисията се ангажира да „хармонизира процесите на сертифициране за внос на биогаз, биометан, водород и други синтетични газове“; както и интегриране на „икономически оператори от Украйна в признатата от ЕС глобална система за сертифициране“, за да се даде възможност на биометан „от Украйна да има достъп до енергийния пазар на ЕС“.
По неофициална информация UDB ще интегрира Великобритания и Украйна много скоро след официалното пускане на базата данни. И все пак няма официален документ на Комисията, който да потвърждава това и пазарът все още е обезпокоен от такава бизнес несигурност. Графикът за разработване на базата данни на Съюза беше много нередовен през последните 3 години и това създава опасения, че връзката с Обединеното кралство и Украйна може да не бъде осъществена според неофициалното съобщение.
Прочетете още:
Обединеното кралство се оттегля от Договора за енергийната харта