Само транспортът ще съставлява почти половината от емисиите на парникови газове в Европа през 2030 г., установи нов анализ на Transport & Environment (T&E), цитиран от Евронюз.
Емисиите от транспорта в целия континент са се увеличили с повече от една четвърт от 1990 г. насам, въпреки че общите емисии намаляват. От пика си през 2007 г. транспортът се декарбонизира повече от три пъти по-бавно от останалата част от икономиката.
Добрата новина е, че емисиите от транспорта в Европа достигнаха своя пик. Лошата новина е, че други сектори се декарбонизират три пъти по-бързо. През 2030 г. почти половината от емисиите на континента ще идват от транспортния сектор, което го прави проблемен за усилията на Европа по отношение на климата. Декарбонизирането на сектора възможно най-бързо сега е жизненоважно, ако континентът иска да достигне нетна нула до 2050 г.“, казва Уилям Тодс, изпълнителен директор на T&E.
Кои са най-големите източници на транспортни емисии в ЕС?
През 2022 г. транспортът представлява 29 процента от всички емисии в ЕС – почти двойно повече от 1990 г. Докато нетранспортните емисии са намалели с 38 процента през последните 30 години, парниковите газове от авиацията, корабоплаването, автомобилния и железопътния транспорт са се увеличили с една четвърт.
Анализът също така показва, че автомобилите, работещи с бензин и дизел, съставляват 40 процента от емисиите от транспорта. От T&E казват, че зависимостта на Европа от автомобили значително се е увеличила от 90-те години на миналия век, което води до повече превозни средства по пътищата и изграждане на повече магистрали.
Като цяло автомобилният транспорт – включително камиони и автомобили – представлява 70 процента от транспортните емисии.
Въпреки че предварителните данни показват, че емисиите от автомобилния транспорт и корабоплаването са намалели миналата година. В общата картина този спад обаче не е значим, заради възстановяването на въздушния транспорт след пандемията.
Авиационните емисии са се удвоили през последните 30 години – по-бързо от всеки друг транспортен сектор.
Защо емисиите от транспорта в Европа остават толкова високи?
Съгласно настоящите политики като част от Европейската зелена сделка, анализът установи, че освободените емисии от транспорта рискуват да станат 44 процента от общите емисии. В доклада се казва още, че до 2040 г. ще намалят парниковите газове от авиацията, корабоплаването, пътищата и железниците само с 25 процента в сравнение с нивата от 1990 г. Очаква се до 2050 г. емисиите да намалеят с 62 процента.
T&E добавя, че коли, микробуси и камиони, закупени от сега до забраната на ЕС за продажба на бензинови и дизелови автомобили през 2035 г., ще продължат да се движат по пътищата на Европа през следващите години.
Градовете също са в челните редици на този преход. Въпреки че кратките пътувания правят обществения транспорт, ходенето пеша и колоезденето предпочитан вариант, градските райони все още са доминирани от автомобили – въпреки че притежаването на автомобили е в застой от 10 или повече години в много големи европейски градове. Няколко града, като Брюксел, Лондон и Виена, дори отбелязаха спад в собствеността на леки коли от началото на 2000-те години.
В момента има малко стимули за корабните компании да подобряват ефективността си. Предвижда се европейското корабоплаване да достигне една трета от общите транспортни емисии до 2050 г. съгласно настоящите политики. Въпреки че Европа е водеща, когато става въпрос за декарбонизация в този сектор, съществуващите политики все още предвиждат да се използват кораби, работещи с изкопаеми горива и след средата на века.
Увеличеният капацитет на летищата също стимулира повече полети. Авиацията е най-интензивният климатичен вид транспорт и отбелязва най-бързия ръст на емисиите от 1990 г. насам.
Как могат да бъдат намалени транспортните емисии в Европа?
От T&E казват, че с правилните политики – като екологични горива за авиацията и корабоплаването, инвестиции в инфраструктура и електрификация на служебните автомобили – вредните емисии могат почти напълно да изчезнат до средата на века.
Автомобилите, камионите и микробусите могат да бъдат евтино електрифицирани с батерии и възобновяеми енергийни източници“, смята Тодс.
За да се декарбонизира транспортът на Европа, производството на електроенергия също трябва да бъде декарбонизирано. Възобновяемите енергийни източници вече представляват 44 процента от производството през 2023 г., време е и за транспорта да се възползва от тази тенденция“, се казва в анализа.
Докладът подчертава, че директната електрификация на превозните средства е почти четири пъти по-ефективна от използването на електронни горива.
Самолетите и корабите представляват по-сериозно предизвикателство и изискват големи усилия от доставчиците на гориво за увеличаване на екологичните горива като е-керосин и амоняк, както и план за премахване на авиационните следи.
Съкращаването на полетите е единственият начин за значително намаляване на общото въздействие на авиацията върху климата през това десетилетие“, се казва още в доклада.