Aдминистрацията на Байдън намали целта си за електрически превозни средства (EV) в САЩ от 67% до 2032 г. до едва 35% след реакцията на индустрията и автомобилните работници в политическия щат Мичиган, съобщава Reuters.
Вместо това Агенцията за опазване на околната среда прие „технологично неутрална“ регулаторна схема, която позволява на производителите на автомобили много повече свобода да отговарят на стандартите за емисии с газово-електрически хибриди, на което много природозащитници се противопоставиха като половинчата мярка, която забавя прехода към EV.
Агенцията също възприе „усъвършенствани бензинови“ технологии за пестене на гориво, като турбокомпресор, по-леки превозни средства или системи за запалване със стоп-старт.
Новите правила все пак ще постигнат същите намаления на парниковите газове
Администраторът на EPA Майкъл Регън заяви, че новите правила все пак ще постигнат същите намаления на парниковите газове като първоначалното предложение на EPA за много по-агресивен преход към EV.
Нека бъда ясен, последното ни правило осигурява същото, ако не и повече намаляване на замърсяването. Ние проектирахме стандартите да бъдат технологично неутрални и базирани на производителността, за да дадем на производителите гъвкавостта да избират коя комбинация от технологии за контрол на замърсяването са най-подходящи за техните потребители”, коментира той, цитиран от Reuters.
Ригън подчерта също, че няма „абсолютно никакъв мандат“ за приемане на електрически превозни средства.
EPA призна, че правилото намалява емисиите с 49% до 2032 г. спрямо нивата от 2026 г. в сравнение с 56% при предложението от миналата година. Ревизираното предложение на EPA отразява политическия натиск, пред който е изправен Байдън в кампанията си преди изборите.
Както за Байдън, така и за неговия републикански съперник Доналд Тръмп, пътят към Белия дом минава през Мичиган и други индустриални щати като Уисконсин и Пенсилвания, където работниците се страхуват, че преминаването към EV застрашава работните места. Тръмп многократно е критикувал електромобилите.
Правилата за емисиите вероятно отбелязват последния голям ход на политиката за околната среда, който Байдън ще направи, преди да се изправи пред избирателите през ноември.
Намаляване на замърсяването
Новите правила, макар и смекчени, все пак ще наложат драматично намаляване на емисиите. EPA заяви, че планът намалява емисиите от изходната тръба на целия флот с 50% спрямо нивата от 2026 г. и намалява емисиите на парникови газове със 7,2 милиарда тона до 2055 г.
Процентните цели на EPA за приемане на EV не са мандати, а прогнози за това как производителите на автомобили ще променят своите автопаркове, за да отговарят на разпоредбите. Прогнозата в сряда бе в широк диапазон – между 35% и 56% от всички продажби между 2030 г. и 2032 г. и отразява гъвкавостта, като подчертава, че автомобилните производители могат да преследват различни технологии за намаляване на замърсяването.
Новите разпоредби ще бъдат по-лесни, но едва ли лесни за изпълнение от производителите на автомобили, предвид относително ниските нива на приемане на електромобили и хибриди в САЩ към момента.
Миналата година електромобилите представляват по-малко от 8% от продажбите на автомобили, а хибридите, включително плъгините, представляват около 9% от продажбите, според данните на Cox Automotive.