Нови изследвания разкриха въздействието върху климата и качеството на въздуха на най-замърсяващите летища в света.
Платформата 2024 Airport Tracker, създадена от мозъчния тръст ODI в партньорство с Transport & Environment, измерва въздействието на пътническите полети и за първи път на въздушния товарен превоз, предава Евронюз.
2024 Airport Tracker установи, че „Дубай Интърнешънъл“ като цяло е най-замърсяващото летище, произвеждайки същите емисии като пет въглищни централи само през 2019 г., последната година, за която има данни.
В Европа „Франкфурт“, „Шарл дьо Гол“ (Париж) и „Шипхол“ (Амстердам) се нареждат сред 20-те най-лоши летища в света.
Лондон беше най-засегнатият град от замърсяването на въздуха от авиацията. Неговите шест летища генерират същото количество замърсяване на въздуха като 3,23 милиона автомобила, произвеждайки 27 милиона тона CO2, 8 900 тона азотен оксид (NOx) и 83 тона замърсяване с фини прахови частици (PM2.5).
В световен мащаб замърсяването на въздуха е 4-ият най-голям рисков фактор за човешкото здраве, убивайки 6,7 милиона души през 2019 г. През 2018 г. замърсяването на въздуха е причинило икономически разходи от €193 милиарда за европейската икономика.
Нивата на шум от самолетите непрекъснато се покачват. Напълно липсват стандартите на ЕС за ултрафините частици, които представляват голяма опасност за здравето“, казва Магдалена Хойвизер, пресаташе на Stay Grounded.
Някои ключови мерки трябва да бъдат предприети незабавно, за да се защити здравето на работниците и общностите около летищата – като забрани за нощни полети или прости подобрения на реактивното гориво, за да има поне същите стандарти като автомобилното гориво“, добавя тя.
Някои европейски страни, като Франция и Испания, се опитват да насърчат гражданите да използват влакове вместо самолети за кратки пътувания.
Замърсяването около летищата нараства от година на година
Проследяването на летищата за 2024 г. обхваща емисиите на NOx и PM2,5 от 1300 летища, актуализирайки резултатите от изследване, публикувано за първи път през 2021 г.
Общо 20-те най-големи летища взети заедно са произвели 231 милиона тона CO2 – толкова въглерод, колкото 58 електроцентрали, работещи с въглища. Те също произвеждат същото количество опасни азотни оксиди и PM2,5 като 31 милиона леки автомобили.
Замърсяването около летищата нараства от година на година. То засяга милиони хора, които вдишват токсични емисии и развиват здравословни проблеми в резултат на това, но политиците прикриват проблема под килима“, казва Джо Дарден, директор на авиацията в Transport & Environment.
Изследванията подчертават пропуските в декарбонизирането на авиацията
Изследването също поставя плановете на авиационната индустрия за декарбонизация в ясен фокус. По-специално планът да се разчита на устойчиви авиационни горива (SAF) за намаляване на емисиите.
В момента SAF представляват само 0,1 процента от консумираното реактивно гориво. Производството ще трябва да се увеличи от няколкостотин милиона литра днес до повече от 400 милиарда до 2050 г. за ефективна декарбонизация.
Това изследване показва пропуските в декарбонизирането на авиацията. Ако растежът на летищата продължи със сегашния си темп и навлизането на чисти технологии не се ускори, милиони хора ще бъдат изложени на риск“, казва Шандел Стедман, старши изследовател в мозъчния тръст ODI.
Прочетете още: