Компания в Нова Зеландия превръща отпадъчни дървени стърготини в синтетичен графит, който може да се използва в батерии за електромобили, предава Евронюз.
CarbonScape прави „биографит“ чрез нагряване на странични продукти от горската промишленост, използвайки процес, наречен термокаталитична графитизация.
Това произвежда въглен, който може да бъде катализиран и пречистен в графит с качество на анода на батерията.
Стартъпът казва, че техният алтернативен графит е по-устойчив вариант и може да помогне на Европа да намали зависимостта си от Китай за литиево-йонни батерии.
Какво е биографит и защо е важен?
Графитът, ключът към производството на EV батерии, понастоящем се извлича от добит естествен графит или синтетичен графит, получен от петролни продукти.
Биографитът на CarbonScape е много по-щадящ планетата, според изпълнителния директор Иван Уилямс.
Производството на традиционен синтетичен графит използва суровини, базирани на изкопаеми горива, като каменовъглен катран и петролен кокс, а също и процеси, задвижвани от изкопаеми горива. Следователно, той отделя 35 тона еквивалент на въглероден диоксид за всеки тон графит, който произвежда“, обяснява Уилямс.
Естествено добитият графит може да нанесе тежко въздействие върху общностите, животните и околната среда, а процесите на добив и производство, необходими за доставянето на един тон аноден графит от тази суровина, оставят 15 тона въглероден отпечатък.
Вместо това биографитът се създава от странични продукти от горското стопанство, като дървесни стърготини.
При използването на тези широко достъпни и устойчиви суровини, за да направим нашия продукт, се улавя въглерод, който иначе би бил емитиран при изгниването им. Така нашата технология може да премахне еквивалента на 2,7 тона въглеродни емисии за всеки тон биографит, който произвежда, което означава, че е положителна за климата алтернатива на този критичен материал за литиево-йонни батерии“, казва още Уилямс.
Производството на биографит може да се извършва и в близост до фабрики за батерии, което допълнително намалява емисиите на CO2 заради ограничаването на транспортните разстояния.
Тъй като използваме широко достъпна суровина, можем също така да разположим производствени предприятия в близост до производители на батерии и клетки и електромобили, като допълнително повишаваме сигурността на веригата за доставки, като същевременно осигуряваме допълнителна икономическа ефективност и ползи за околната среда“, казва Уилямс.
Може ли биографитът да помогне на Европа да намали зависимостта от Китай за батериите за EV?
CarbonScape се надява, че биографитът може да помогне на западните нации да намалят зависимостта си от Китай за LFP – литиеви, железни, фосфатни – батерии, с които работят много електрически превозни средства.
През 2022 г. Китай е произвел около 5,5 милиона акумулаторни превозни средства според Statista, което представлява повече от половината от глобалните електромобили, произведени през същата година.
Критиците предупредиха, че системата на CarbonScape изисква твърде голямо количество дървени стърготини и не е толкова рентабилна, колкото графита.
Въпреки това, според Уилямс, използвайки по-малко от 5 процента от страничните продукти на горската промишленост, генерирани годишно в Европа и Северна Америка, е възможно да се осигури половината от общото прогнозирано глобално търсене на графит за мрежови и EV батерии с биографит до 2030 г.
Ние създаваме биографит, използвайки устойчиви суровини и възобновяема енергия, т.е. неограничени ресурси, той е уникално привлекателен за купувачите, поради относителната си дългосрочна ценова сигурност. Нашите технологии, за сравнение, не са зависими от ограничени ресурси – намаляващи запаси от изкопаеми горива и ограничен брой икономически жизнеспособни графитни мини“, добавя Уилямс.
Миналата година CarbonScape осигури 16,7 милиона евро финансиране от финландско-шведската горска фирма Stora Enso и базирания в Хонг Конг производител на батерии Amperex Technology Ltd.
Уилямс казва, че инвестицията ще финансира изграждането на търговски заводи за биографит в Европа и САЩ.
Това идва в критичен момент, когато процъфтяващият пазар на електромобили предвижда увеличено търсене на графит.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/