Въвеждането на въглеродна цена за целия ЕС за отопление и пътни горива през 2027 г. трябва да бъде преразгледано. Това заяви в Берлин Ясмин Фахими, президент на Конфедерацията на германските профсъюзи (DGB), предава Euractiv.
Общоевропейският данък върху CO2 върху бензина, дизела, природния газ, мазута и други подобни беше договорен от Европейския парламент и страните от ЕС през 2023 г. като част от по-мащабна реформа на въглеродния пазар на ЕС, известна като Системата за търговия с емисии (ETS).
Точното въздействие върху потребителските цени все още не е известно. Европейската комисия прогнозира допълнителни разходи от 45 евро на тон CO2 (около 10 цента на литър бензин или дизел), а рамката на ETS съдържа механизъм за понижаване на цените на въглеродните емисии, ако надвишат това ниво.
Това обаче не е твърда граница и някои експерти по пазара на въглеродни емисии се съмняват дали механизмът за намаляване на цената ще проработи. Вместо това те очакват цените да се покачат с между 100-300 евро на тон CO2, в зависимост от това какви други политики за намаляване на емисиите се прилагат заедно със ETS.
Запитана за мярката, Фахими постави под съмнение планираното въвеждане, като посочи социалното въздействие на ценообразуването на въглеродните емисии и въздействието му върху индустриалната конкурентоспособност.
Такива решения не са неотменими. Вярвам, че спешно трябва да говорим отново за икономическите и индустриални политически последици“, заяви тя.
Германия вече има национална такса от 45 евро на тон CO2 и Фахими твърди, че страната вече е достигнала границите на това, което ценообразуването на CO2 наистина може да постигне, за да създаде подходящи стимули от една страна, но не и социални дефекти от друга.
Рамката на ETS включва 87 милиарда евро социален климатичен фонд, който има за цел да ограничи финансовото въздействие върху по-бедните домакинства.
Възможна ли е деиндустриализация?
Фахими също посочи заплахата от деиндустриализация.
Не съм от хората, които искат да разказват страшни истории през цялото време. Но това е реално“, каза тя, имайки предвид свиващото се промишлено производство в страната.
Съгласно ETS компаниите, продаващи бензин, дизел и горива за отопление, ще трябва да купуват сертификати за емисии. Броят на предоставените сертификати ще намалява всяка година в съответствие с целите на ЕС за климата. Очаква се разходите за закупуване на сертификати да бъдат прехвърлени на потребителите.
Увеличението на цените има за цел да стимулира производителите и потребителите да предпочитат алтернативи с по-ниски въглеродни емисии – например електрически превозни средства вместо автомобили, задвижвани с бензин, или термопомпи вместо газови котли.