Президентът на САЩ Джо Байдън предлага огромно увеличение на данъците върху горивото за частните самолети. Това се представя като въпрос на справедливост в сравнение с пътниците на редовните авиокомпании, които плащат специални данъци върху всеки билет.
Предложението беше включено в искането за бюджет от 109,3 милиарда долара към Министерството на транспорта на САЩ и бе публикувано в началото на седмицата, предава Евронюз.
Съдбата на предложението в Конгреса обаче не е ясна. Очаква се много от идеите за бюджета на Байдън да бъдат отхвърлени в контролираната от републиканците Камара на представителите.
Най-голямата търговска група за бизнес авиация пък се обяви против целенасоченото увеличение на данъка върху горивата, като заяви, че частните самолети помагат на компаниите да създават работни места.
Данъците върху горивото за частни самолети може да се увеличат с почти 400%
Бюджетът ще увеличи постепенно данъка върху горивото, използвано от частни самолети, от около 0,22 долара за галон (3,8 литра) в момента до 1,06 долара за галон след пет години.
От Министерството на транспорта обявиха, че увеличението ще помогне за стабилизиране на финансирането за управлението на националното въздушно пространство на Федералната авиационна администрация (FAA). В момента то се плаща предимно от пътниците на авиокомпаниите – 7,5 процента акциз върху билетите и отделно до 4,50 долара на полет летищна такса.
Според администрацията на Байдън частните самолети извършват 7 процента от всички полети, обслужвани от FAA. Само 1 процент от данъците, които финансират федералния доверителен фонд за авиацията и летищата, идват от частните оператори. Министерството на транспорта очаква предложението, ако бъзде прието, да събере допълнителни средства от 1,1 милиарда долара за пет години.
Данъците ще финансират подобряването на безопасността във въздуха и транспортната инфраструктура
Белият дом отдели близо 22 милиарда долара за FAA, включително средства за наемане на най-малко 2000 нови ръководители на полети. Има и планове за подмяна на застаряващите съоръжения на FAA, които са на средна възраст 40 години. Демократите и републиканците в Конгреса вече подкрепиха наемането на повече ръководители на полети и инспектори по безопасност.
Бюджетът също така ще задели 62 милиарда долара за пътища и мостове и 3,2 милиарда долара за железопътна инфраструктура, инспекции и пътническата железопътна система Amtrak.
За бизнеса увеличението на данъците е несправедливо
Байдън намекна за предложението в речта си за състоянието на Съюза миналата седмица, веднага след като призова за повишаване на минималния данък върху доходите на корпорациите.
Също така искам да сложа край на данъчните облекчения за големите фармацевтични компании, големия петрол, частните самолети, масивните заплати на изпълнителните директори“, каза американският президент пред Конгреса.
Според президента на Националната асоциация на бизнес авиацията Ед Болен обаче предложението на Байдън е несправедливо.
Бизнес авиацията е индустрия, която е от съществено значение за икономиката и транспортната система на Америка. Тази индустрия поддържа работни места, свързва общности, помага на компаниите да осигуряват хуманитарна подкрепа по време на криза. Това е индустрия, която трябва да се насърчава, а не да се заклеймява“, заяви Болен.
Въздействието на частните самолети върху климата
Повишаването на данъците върху горивото за частни самолети може не само да подобри справедливостта при пътуването със самолет, но и да обезсърчи използването на замърсяващия транспорт. Частните самолети имат значително по-високи емисии от другите видове транспорт. В сравнение с редовните търговски полети, те отделят около 10-14 пъти повече парникови газове на пътник. Едно средно пътуване произвежда близо шест тона CO2 – еквивалентно на шофиране на бензинов автомобил от Париж до Рим 16 пъти.